Intervju med Jenna Andersson - Bantekniker

Jenna Andersson

Möt den 24 årige banteknikern Jenna!

Jenna Andersson, 24, arbetar som bantekniker på Strukton på Roslagsbanan, Lidingöbanan och Spårväg City – tre banor som ingår i Struktons UH12-kontrakt i Stockholm. Jennas resa inom järnvägen började redan under gymnasietiden då hon gick utbildning med inriktning banteknik.

- Mina kompisar rekommenderade bygg och anläggning, och sedan föll valet på just inriktning järnväg och banteknik. Det kändes som ett självklart val då jag alltid har hängt med grabbarna och gillat fysisk arbete.

Under sin gymnasietid gjorde hon mycket praktik och fick möjlighet att jobba på riktigt i spåret. 2016 tog hon studenten som färdigutbildad bantekniker.

En typisk arbetsdag för Jenna är att hon kommer till ”etableringen” där de börjar planera nattens jobb, förbereder med papper inför natten samt lastar bilar och kommer överens om hur jobbet ska utföras. Det är varierande dagar där vissa nätter är lugnare och andra dagar kör de på med räls- och slipersbyten.

Jenna ser utmaningar hela tiden i sin yrkesroll, stora som små. Utmaningarna är däremot inte lika stora nu när hon jobbat så många år. Tidigare var utmaningen att bli respekterad av killarna, men det är något hon inte alls ser som samma problematik idag.

- Vi är som en familj här på Strukton.

Vad är det bästa med ditt jobb?

- Det bästa med mitt jobb är att komma till jobbet och ha världens bästa kollegor att jobba tillsammans med. Jag tycker allt jobb är roligt så länge kollegorna är bra, och det har jag haft en väldig lyx med här hos Strukton.

Järnvägsjobb drivs av Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, som är järnvägsbranschens gemensamma arena för samarbete kring för utbildningar och attraktivitet. JBS jobbar för att järnvägsbranchen ska ha utbildad och kompetent personal som är redo för framtidens utmaningar.

Järvägsjobb

Tillbaka till Järnvägsjobb