Så blir du fysiker

Vill du jobba som fysiker i framtiden? Vad gör egentligen en fysiker och hur blir man det? Läs mer här för att få information om yrket som fysiker, lönen och vad du behöver plugga på gymnasiet för att bli fysiker!

Fysiker – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet  Teknikprogrammet

Hur blir man fysiker på gymnasiet?

Om du vill arbeta som fysiker efter gymnasiet så behöver du studera på högskola eller universitet, och du kan välja mellan två ingångar till yrket: Naturvetenskaplig eller teknisk fysik. På gymnasiet kan du studera Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet för att förbereda dig för studier efter examen.

Om du vill studera till civilingenjör i teknisk fysik eller på fysikprogrammet (kandidatexamen) på universitet eller högskola behöver du ha godkänt i följande ämnen från gymnasiet:

• Grundläggande behörighet
  • Fysik 2
  • Kemi 1
  • Matematik 4

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till fysiker på universitetsnivå!

Vad gör en fysiker?

Som fysiker kan du arbeta med väldigt många olika uppgifter då det är en bred yrkesomfattning, men oftast handlar yrket om att lösa problem med hjälp av experiment och matematik. Du kan till exempel arbeta inom forskning, industri, teknikföretag, ekonomiföretag och inom energisektorn. Olika arbetsuppgifter kan vara att beräkna hur man effektiviserar en industri, samla information om material och beståndsdelar vid produktion, skapa kalkyler och beräkningar för energianläggningar och reaktorer eller forska fram nya material, teknik och funktioner.

Du arbetar metodiskt genom planering och beräkningar och skapar prototyper och experiment för att testa dig fram till ditt resultat. Det är ett väldigt avancerat yrke som kräver noggrannhet, expertis och kunskap. Om du gillar svåra utmaningar så är fysik något för dig.

Framtidsutsikter för fysiker

I dagsläget så uppger Arbetsförmedlingen att arbetsmarknaden för fysiker är i balans, det vill säga att den efterfrågan som finns inom branschen möts av tillgången från nyutbildade fysiker. Du har då bra jobbmöjligheter beroende på vart i landet du bor och söker jobb. Arbetsförmedlingen har inte gjort någon framtida prognos för yrket, därmed är det svårt att veta hur arbetsmarknaden ser ut under de kommande fem till tio åren.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Fysiker och astronomer

46 800 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020