Så blir du fritidspedagog

Är du intresserad av att bli fritidspedagog i framtiden? Här hittar du mer information om hur det är att jobba som fritidspedagog. Läs mer om yrket, löner och vilket gymnasieprogram som är bra val för att bli fritidspedagog.

Fritidspedagog – Hitta utbildning på:

Barn- och fritidsprogrammet  Samhällsvetenskapsprogrammet

Hur blir man fritidspedagog på gymnasiet?

Bra utbildningar att välja på gymnasiet för dig som vill bli fritidspedagog kan vara Samhällsvetenskapsprogrammet eller Barn- och fritidsprogrammet. Du utbildar dig till fritidspedagog på lärarprogrammet som ges på högskolor och universitet. Du läser då till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem. Du kan även studera till fritidspedagog genom att läsa en YH-utbildning.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbuildning? Här hittar du utbildningar till fritidspedagog på universitetsnivå!

Vad gör en fritidspedagog?

Som fritidspedagog arbetar du för att barn ska ha en meningsfull fritid, både före och efter men också under skoltid. Du uppmuntrar till egna initiativ men du kan också vara den som anordnar olika fritidsaktiviteter eller vara den vuxne som finns som stöd för barn som har det jobbigt i skolan eller hemma.

Som fritidspedagog har du tillsammans med övriga lärare ett gemensamt ansvar för att läroplanens mål uppnås. Arbetet som fritidspedagog inkluderar ansvaret att erbjuda en utvecklande miljö för barn i åldern 6-12 år.

Som fritidspedagog kan du även arbeta med förebyggande elevvård på grund- eller gymnasieskolan. En viktig del i ditt arbete som fritidspedagog är att uppmuntra barns sökande efter kunskap och förståelse samt att stimulera deras nyfikenhet. Kontakten med föräldrarna är viktig. Om det är något barn som har problem av något slag samarbetar du till exempel med skolsköterska, kurator eller psykolog på skolan. När det gäller äldre barn kan du ibland samarbeta med fritidsledare och med socialarbetare. Fritidspedagogen måste vara lika intresserad av att jobba med andra vuxna som med barn och ungdomar.

Framtidsutsikter för fritidspedagoger

Enligt arbetsförmedlingen kommer det vara liten konkurrens om jobben för fritidspedagoger under det närmaste året. Det innebär att personer som har den utbildning eller erfarenhet som krävs kommer ha stora möjligheter till arbete. På 5 års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att möjligheterna till arbete för fritidspedagoger kommer vara små till medelstora.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Fritidspedagoger

30 700 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020