Så blir du författare

Hur blir man författare? Vad har yrket för lön? Här kan du hitta mer info och få reda på vilket gymnasieprogram du ska välja för att bli författare!

Så blir du författare

Författare - hitta utbildning på:

Humanistiska programmet  Samhällsvetenskapsprogrammet

Estetiska programmet

Så blir du författare på gymnasiet

För att bli författare finns det inget gymnasieprogram som du måste gå för att ha en framtid inom yrket. Många författare jobbar idag utan att ha någon specifik utbildning inom yrket. Däremot kan det finnas fördelar med att välja ett gymnasieprogram som innehåller mycket skrivande och kreativt tänkande eftersom det är två färdigheter författare använder sig av hela tiden. Humanistiska programmet, samhällsprogrammet och estetiska programmet är tre program där du får möjligheten att utveckla just din kreativitet och ditt skrivande. Programmen är även högskoleförberedande vilket ger dig möjligheten att efter gymnasiet läsa vidare inom exempelvis kreativt skrivande eller litterär gestaltning.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till Författare på universitetsnivå.

Vad gör en författare?

En författare jobbar kort och gott med att skriva texter. Vanligtvis förknippas ordet författare till personer som skriver skönlitterära texter, men en författare kan exempelvis också skriva manus, fackböcker och biografier. En författare är ofta inte fast anställd hos något företag, utan ger ut sina böcker antingen via bokförlag eller på egen hand.

Att jobba som författare innebär mer än att bara skriva, det innebär att brainstorma ideér, samla in material, strukturera upp sitt skrivande, korrekturläsa och mycket mer. Allt för att skrivandet ska gå så smidigt som möjligt. Det kan krävas att författare gör intervjuer, forskar eller reser runt för att hitta rätt material. Viktigt för en författare är att ha en stark egen drivkraft eftersom stor del av arbetet sker på egen hand.

Framtidsutsikter för en författare

Arbetsförmedlingen har för tillfället ingen framtidsprognos för yrket.

Konkurrensen inom yrket är stor och det är populärt att släppa sina egna böcker. Vanligast är att få sin bok publicerad via ett bokförlag och där är det stor konkurrens om vems bok som ska publiceras. Framtiden för författare ser lite ljusare ut tack vare möjligheten att på egen hand ge ut sitt verk, men konkurrensen tros fortfarande vara stor.

Källa: Framtidsvalet.se & Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en författare?

40 400 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Kultur, media & design
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida