Så blir du flygmekaniker

Låter flygmekaniker som ett spännande yrke? Här kan du läsa mer om hur man blir flygtekniker/flygmekaniker på gymnasiet och vad en flygtekniker/flygmekaniker gör. Läs också om vad man har för lön och hur du ska välja i gymnasiet!

Flygmekaniker – Hitta utbildning på:

Flygteknikprogrammet  Fordon- och transportprogrammet *

* Kräver extra kurser för behörighet

Hur blir man flygmekaniker på gymnasiet?

Om du vill bli flygmekaniker finns det möjlighet att läsa flygteknikprogrammet på gymnasiet. Flygteknikprogrammet finns på få, utvalda skolor i landet men utbildningen är rikstäckande, vilket betyder att du kan söka in till programmet var än i landet du bor. Det är inte ett nationellt program utan en unik utbildning med egna examensmål.

När en flygmekaniker har praktiserat i 2-5 år kan man ansöka om certifikat för att kontrollera en eller flera flygplanstyper, vilket utfärdas av Transportstyrelsen. Efter att ha läst flygteknikprogrammet går det att läsa vidare till bland annat flygplanstekniker, flygplansplåtslagare och pilot på yrkeshögskolan. Vidareutbildning för att bli helikoptermekaniker finns på ett fåtal orter.

Du kan också läsa fordons- och transportprogrammet på gymnasiet. Då krävs att du läser extra kurser för att vara behörig till vidare studier på exempelvis yrkeshögskola.

Vad gör en flygmekaniker?

En flygmekaniker kan vara anställd hos civila flygbolag, Försvarsmakten eller hos fristående flygtekniska verkstäder. Vid underhåll av flygmaskiner är arbetsuppgifterna ofta mindre tillsyner, service och rutinarbeten. Det är vanligt att man roterar mellan olika arbetsuppgifter och arbetet utförs både i grupp och självständigt.

En flygmekaniker jobbar även med översyn av flygplan, motorer och helikoptrar, det varierar hur ofta dessa behöver göras. Det kan vara mindre, dagliga tillsynen och omfattande översyner som kan ta flera veckor. Vid översynen arbetar man efter manualer och föreskrifter som beskriver vad som ska göras och på vilket sätt.

Framtidsutsikter för flygmekaniker

Det finns tyvärr inte en prognos för yrket från Arbetsförmedlingen.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Flygmekaniker m.fl.

37 400 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Transport
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida