Så blir du dansare

Hur blir man dansare i gymnasiet? Vilka framtidsutsikter finns som dansare och vad har dansare för lön? Här kan du läsa mer om yrket som dansare!

Dansare - hitta din utbildning här!

Estetiska programmet med dansinriktning

Hur blir man dansare på gymnasiet?

Bra val av gymnasieutbildning under gymnasiet för dig som vill bli dansare kan vara det Estetiska programmet med inriktning Dans. Det finns även riksrekryterande dansutbildning på gymnasie- och grundskolenivå. För att bli dansare kan det krävas någon eftergymnasial utbildning, exempelvis vid Balettakademien i Stockholm eller Göteborg eller vid Performing Arts School i Göteborg. Det finns även kortare kurser och utbildningar vid folkhögskolor och yrkesskolor. Självklart måste du vara duktig och ha ett brinnande intresse för dans.

Vad gör en dansare?

Som dansare har du ett jobb som är både lustfyllt och krävande. Arbetet innebär hård träning och tuff konkurrens men ger också belöning. Inför publik får du som dansare uttrycka dina känslor och stämningar med kroppen som instrument.

Som dansare kan du antingen arbeta på frilansbasis eller medverka i föreställningar på någon av Sveriges dansinstitutioner; Norrdans i Härnösand, Kungliga Operan i Stockholm, Cullbergbaletten (Riksteatern) eller GöteborgsOperan.

Om du inte är tillsvidareanställd på någon av de olika dansinstitutionerna som finns i Sverige, kan du arbeta som frilansdansare. Då är det vanligt att man arbetar vid institutionerna, vid privata teatrar, i fria dansgrupper eller vid TV-evenemang.

Det är viktigt med bra fysiska förutsättningar för dansare och en stark vilja. Det är vanligt att du tränar flera timmar om dagen för att hålla dig i form.

Framtidsutsikter för dansare

Konkurrensen om jobben som dansare är hård. Arbetsförmedlingen har ingen prognos med framtidsutsikter för just det specifika yrket.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Koreografer och dansare

31 200 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020