Så blir du CNC-operatör

Vill du jobba som CNC-operatör? Här kan du läsa mer om yrket, vilken utbildning du ska välja och hur framtidsutsikterna ser ut.

CNC-operatör – hitta utbildning på:

Industritekniska programmet

Hur blir man CNC-operatör på gymnasiet?

För utbilda dig till CNC-operatör så kan du studera inriktningen Produkt- och maskinteknik på Industritekniska programmet på gymnasiet. Utbildningen ger dig direkt utbildning om yrket och yrkesrollen som CNC-operatör, och du får den kunskap om yrket som behövs för att börja jobba efter gymnasiet. Om man arbetar som CNC-operatör kan man certifieras på tre olika nivåer för att visa sin kunskap inom yrket.

Du kan även studera till CNC-operatör på komvux, yrkeshögskola eller inom större verkstadsföretag som erbjuder interna utbildningar.

Vad gör en CNC-operatör?

Modern tillverkningsindustri är väldigt exakt, tack vare att de maskiner som svarvar, borrar och fräser är datorstyrda. Som CNC-operatör hanterar du dessa maskiner.

En CNC-operatör arbetar med att sköta datorstyrda maskiner genom olika metoder som borrning, svarvning eller fräsning bearbetar material såsom trä, plast eller metall. Oftast sköter CNC-operatören riggning och utrustandet av maskinen själv men ibland så sker det av en separat tekniker. En avancerad CNC-operatör både riggar, programmerar och läser ritningarna till maskinerna.

Det är ett yrke med mycket eget ansvar där du själv ansvarar för bland annat produktion och planering, rapportering och översyn av underhåll på maskinen. För en CNC-operatör finns jobben inom industrin, på både små och stora företag. Du kan också jobba på ett bemannings företag och vara uthyrd till ett tillverkande företag.

Vem passar yrket för?

Har ett intresse för design och teknik, tycker om att lösa problem och är noggrann och uppmärksam på detaljer. Det är också en fördel att tycka om att läsa och tolka ritningar och tekniska instruktioner.

Karriärmöjligheter

Rollen som CNC-operatör kan vara en mycket bra startpunkt för att bygga en karriär inom tillverkningsindustrin. Exempelvis kan du på sikt kombinera dina tekniska kunskaper med arbete som arbetsledare, chef eller projektledare.

Framtidsutsikter för CNC-operatörer

I dagsläget är det en liten konkurrens om jobben för CNC-operatörer läget förväntas var oförändrat under de kommande fem till tio åren. Då behovet finns efter yrket men få utbildar sig så är jobbmöjligheterna goda för utbildade CNC-operatörer och ny teknik inom industrin gör att efterfrågan ökar på CNC-operatörer.

Lönestatistik för CNC-operatör

26 600 - 45 700 kr/månad*

Statistiken hämtas från Teknikföretagens lönestatistik från 2022

*80 procent av de anställda har en lön mellan de två beloppen. 10 procent av de anställda tjänar lägre än det lägsta beloppet och 10 procent av de anställda tjänar mer än det högsta beloppet. Skillnader kan förekomma beroende på ålder, var i landet du bor, eventuell vidareutbildning på högskola etc.

Källa: Arbetsförmedlingen, Teknikföretagen

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Industri
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö

Teknikföretagen arbetar för att teknikbranschen ska ha utbildad och kompetent personal som är redo att möta framtidens teknikska utmaningar.
Läs mer här.

Annonser