Så blir du civilingenjör

Hur blir du civilingenjör? Hur ser lönen ut? Här kan du läsa mer om yrket, vilket gymnasieprogram du ska välja samt om du behöver plugga vidare för att bli civilingenjör!

Så blir du civilingenjör

Civilingenjör – hitta en utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet  Teknikprogrammet

Så blir du civilingenjör på gymnasiet

Om du är intresserad av att jobba som civilingenjör i framtiden är det en bra idé att plugga ett högskoleförberedande program på gymnasiet då yrket kräver studier även efter gymnasietiden. För att vara väl förberedd för fortsatta studier med rätt behörighet är naturvetenskapsprogrammet eller teknikprogrammet bra val då dessa program ger dig goda kunskaper inom teknik och matematik.

Det går naturligtvis bra att välja andra gymnasieprogram men du måste då lägga till kurser för att bli behörig till civilingenjörsutbildningar på universitetet.

Efter gymnasiet studerar du vidare på ett civilingenjörsprogram via ett universitet eller högskola. Efter fem års studier kan du titulera sig civilingenjör med en yrkesexamen på avancerad nivå.

Civilingenjörsyrket innehåller en rad olika inriktningar. Exempel på vanliga inriktningar är datateknik, maskinteknik och industriell ekonomi. Det kan kännas svårt att bestämma sig med många olika alternativ, i så fall kan du välja en så kallad “öppen ingång” där du som student har möjlighet att välja inriktning senare i utbildningen.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till civilingenjör på universitetsnivå.

Vad gör en civilingenjör?

Som civilingenjör är möjligheterna nästan oändliga. Vilken typ av civilingenjör du kommer arbeta som beror på vad för inriktning du valt i din utbildning. Som civilingenjör kan du exempelvis jobba med allt från teknisk konstruktion och produktutveckling till planering, marknadsföring och ekonomi.

Arbetsuppgifterna skiljer sig beroende på om du jobbar i privat, statlig eller kommunal sektor. Inom statlig sektor, där de flesta civilingenjörer arbetar, kan du exempelvis jobba som doktorand, lärare eller forskare. Kommunal sektor fokuserar istället på ledning, administration och planering. Yrket passar dig som trivs med att arbeta i grupp då civilingenjörer ofta arbetar i projektgrupper.

Det är vanligt att civilingenjörer arbetar internationellt, därför är det ett bra yrke för dig som är sugen på att jobba utomlands. Du kan då vara anställd på ett svenskt företag som är stationerade utomlands eller direktanställd på ett utländskt företag.

Framtidsutsikter för en civilingenjör

För dig som är utbildad civilingenjör väntar en framtid med stora möjligheter för jobb de närmaste fem till tio åren. Detta gäller för de allra flesta inriktningar inom civilingenjörsyrket.

Källa: Arbetsförmedlingen.se, saco.se

Lönestatistik för civilingenjör

46 600 – 51 800 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2022

Bra val av gymnasieprogram:

*Extra kurser krävs för behörighet till universitetsstudier.

Bra val av utbildning efter gymnasiet:

« Tillbaka till alla yrken inom tekniskt arbete
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö

Teknikföretagen arbetar för att teknikbranschen ska ha utbildad och kompetent personal som är redo att möta framtidens teknikska utmaningar.
Läs mer här.

Annonser