Så blir du plåtslagare

Arbeta som byggnadsplåtslagare efter gymnasiet

Byggnadsplåtslagare – Hitta utbildning här

Är du ute efter ett yrke där du får arbeta med varierade uppgifter, träffa många nya människor och alltid vara eftertraktad på arbetsmarknaden? Läs om yrket plåtslagare, vad du behöver plugga på gymnasiet, och hur framtiden ser ut för yrket!

Hur blir man byggnadsplåtslagare på gymnasiet?

För att bli plåtslagare efter gymnasiet kan du studera på Bygg- och anläggningsprogrammet med inriktning mot Plåtslageri, då blir du utbildad och redo för arbete direkt efter studenten. På skolor som saknas utbildningen finns det många möjligheter att vara gymnasial lärling på ett plåtslageri och åka till branschskolan PVF Teknikcentrum i Katrineholm för kompletterande utbildning under skoltiden.

Efter utbildningen, och färdigutbildningstid som lärling i företaget om ca 2,5 år, kan du avlägga yrkesexamen för att få ett yrkesbevis. Därefter kan du även ansöka om gesällbrev, och när du har 6 års erfarenhet kan du söka för att få ett mästarbrev.

Vad gör en plåtslagare?

En plåtslagare arbetar med att förse byggnader med ett yttre klimatskydd i en kombination av design och teknisk funktion. Arbetet innefattar alla sorters byggnader, från små villor till stora industrikomplex. Det är ett varierat yrke där du både kan arbeta i verkstäder med förtillverkning och att vara högt upp i byggnader för montering.

Yrket kan till viss del liknas vid mönsterkonstruktion och sömnad eftersom plåtslagare även mäter ut och klipper till plåten för att den ska passa på rätt ställe. Du får även träffa många nya människor hela tiden eftersom du ofta arbetar med andra yrken som elektriker och snickare.

Vad tjänar en plåtslagare?

Som plåtslagare tjänar du ca 30 000 kronor i månaden efter att du fått ditt yrkesbevis. Medellönen för plåtslagare i Sverige ligger på ca 34 000 kronor i månaden

Framtidsutsikter för byggnadsplåtslagare

Som utbildad plåtslagare finns det stora möjligheter till arbete eftersom det råder stor brist på plåtslagare  i hela landet. Enligt Arbetsförmedlingen är konkurrensen om plåtslagarjobben mycket låg, både på ett och på fem års sikt.

Plåtslagare kan även arbeta utomlands då just svenska plåtslagare är eftertraktade. Yrket öppnar också upp för framtida arbete som arbetsledare, besiktningsman och plåtkonsult. Om du väljer att studera vidare på yrkeshögskolan kan du även jobba som byggnadsingenjör.

Källa: platslagare.nu

Lönestatistik för byggnadsplåtslagare

34 000 kr/månad

Statistiken hämtas från PVF - Yrke & Utbildning

Bra val av gymnasieprogram:

PVF Yrke & Utbildning är plåtslageri- och ventilationsbranschens egen organisation för utbildning och rekrytering. Vi ägs gemensamt av Plåt & Ventföretagen och Byggnads. Följ oss gärna på vår Instagram och Facebook eller spana in vår hemsida!

Yrkesguidens startsida

Annonser