Yrken inom byggbranschen

Se alla filmer här

LÄS OM OLIKA YRKEN OCH UTBILDNINGSVÄGARNA DIT

Inom bygg- och anläggningsbranschen finns många spännande yrken och arbetsuppgifter. Byggare av olika slag arbetar med hus och anläggningar från idé till verklighet. Valet av arbetsredskap är ditt – dator, hammare, laserverktyg eller murslev.

Vägarna till ett arbete i byggarbranschen är många och varierar beroende på vilket yrke du vill ha och vilken typ av utbildning som passar dig. En sak är dock klar. Alla är välkomna! Yrkesarbetare från gymnasiets Bygg- och anläggningsprogram eller tjänstemannayrken genom vidare studier listas här nedan och det finns goda chanser att gå vidare i karriären, oavsett var du startar.

Läs mer här!

Hitta Bygg- och anläggningsprogrammet i ditt län

Välkommen till byggbranschen!

Här är alla viktiga och du behövs.

Bygg- och anläggningsbranschen behöver rekrytera 10 000 nya medarbetare per år de kommande åren. Rådande kompetensbrist är därför en av de största utmaningarna för de byggföretag som vill växa.

Men vad finns det för olika karriärvägar inom byggbranschen?

I byggbranschen jobbar många mestadels inomhus framför datorn, medans andra nästan bara jobbar utomhus. De flesta trivs med variationen av att få göra både och. Många är inblandade i ett bygge och deras bakgrund och arbetssituation kan se väldigt olika ut – ett teamwork med mycket omväxling. Inom bygg finns också goda chanser att gå vidare i karriären, oavsett inom vilket yrke du utbildar dig. Du kan börja jobba direkt efter gymnasiet eller plugga vidare, eftersom alla som pluggar på gymnasiet har rätt till högskolekompetens.

Planera bygget

Planeringsfasen för nya projekt, även kallad projektering, tar i regel flera år och görs av medarbetare på kontoret som har byggteknisk kompetens. De förbereder och planerar nya objekt och områden, ett spännande och skapande jobb med rum för kreativitet. Utbildningen är ofta från yrkeshögskola eller högskola/universitet, till exempel byggnadsingenjörer, civilingenjörer inom bygg, anläggning eller installation, lantmätare med flera.

Utföra bygget

När projektet kommer igång behövs olika slags yrkesarbetare t.ex. Träarbetare, Anläggare och Maskinförare står för själva byggandet av hus och vägar och personer som är byggledare t.ex. arbetsledare och platschef. Byggledarna tolkar ritningar, beskrivningar samt planerar och bevakar att allt material och personal kommer på rätt plats och i rätt tid men inte minst säkerställer att det byggs rätt. Yrkesarbetarna har oftast gått ett av de tre bygginriktade gymnasieprogrammen, de flesta från Bygg- och anläggningsprogrammet och kan avancera till byggledare inom företaget. Andra utbildar sig till byggproduktionsledare genom att gå en yrkeshögskoleutbildning.

De vanligaste yrkena inom byggbranschen

Det finns två huvudtyper av byggprojekt: hus och anläggning. Inom dessa områden finns det väldigt många olika yrken. Frågan är vilket som passar dig bäst.

Husbyggen kan vara enstaka villor, hela bostadskvarter, kontorshus, industrilager – allt som har väggar och tak. Anläggningsbyggen är vägar, järnvägar, broar, tunnlar, vindkraftverk, dammar med mera. Man använder sig ofta av maskiner och olika avancerade hjälpmedel i sitt arbete, vilket underlättar för alla.

Miljöarbete och digitalisering på hög nivå

Inom bygg- och fastighetssektorn arbetar vi dagligen med miljö- och energikrav, det är en ständigt pågående utveckling. Branschen arbetar sedan länge med utfasning av farliga ämnen från byggprodukter, resurseffektivisering, avfallsminimering och att hindra allmän miljöpåverkan från byggverksamhet.

Oavsett vilken roll du har på arbetsplatsen bland de vanligaste yrkena kan du bidra och påverka om du är intresserad av miljöfrågor och är villig att engagera dig i utvecklingsarbetet.

Byggsektorn utvecklas hela tiden - byggritningarna blir digitala samtidigt som datorer och surfplattor flyttar ut till byggarbetsplatsen. Det kommer att ställa nya krav på alla som arbetar.

Valet är ditt!

Både yrkesarbetare från gymnasiets Bygg- och anläggningsprogram samt arbetsledare och byggingenjörer med utbildning från yrkeshögskola eller högskola/universitet behövs. Och i byggbranschen finns goda chanser att gå vidare i karriären, oavsett var du startar.

Vanligaste yrkena inom byggbranschen

Nedan har vi listat de vanligaste yrkena inom byggbranschen du ska kunna hitta utbildningarna på gymnasium.se eller studentum.se.

Anläggare

Anläggningsarbetare