Så blir du bussförare

Hur blir man bussförare på gymnasiet? Vad gör en bussförare? Här kan du läsa mer om yrket bussförare, dess lön och hur du ska välja i gymnasiet.

Bussförare - hitta din utbildning här!

Fordons- och transportprogrammet

Hur blir man bussförare på gymnasiet?

Om du vill arbeta som bussförare kan det vara bra att gå Fordons- och transportprogrammet med inriktning Transport på gymnasiet.

Vissa skolor erbjuder bussförarinriktningen på Fordons- och transport-programmet. Där läser du allt ifrån service till hur man hanterar konflikter eller hur man bogserar en buss. När du sedan tar studenten och har fyllt 18 år är du väl förberedd och kan direkt sätta dig bakom ratten och börja ditt nya jobb som bussförare. Du kommer vara efterlängtad i yrket, för det behövs massor av nya bussförare.

Första året på gymnasiets Fordons- och transportprogram är ett gemensamt och grundläggande år för alla inriktningar. Till det andra året kan du välja inriktning och det är då du väljer bussförarinriktningen. I utbildningen ingår delar som service, konflikthantering och annat du behöver kunna för att bli en bra bussförare. Du tar körkort och får det YrkesKompetensBevis (YKB) du behöver för att kunna jobba som bussförare. Allt för att du ska vara väl förberedd när du börjar ditt nya jobb som bussförare.

Bra att veta att du kan välja utökat program med 100 extra poäng och på så vis även uppnå grundläggande högskolebehörighet. Den här möjligheten har alla elever som går Fordons- och transportprogrammet, oavsett skola.

Andra vägar för att bli bussförare:

• Är du 21 år och har körkort B kan du söka till Komvux/Yrkesvux

• Har du fyllt 24 år, haft körkort B i minst 2 år kan du gå Arbetsmarknadsutbildningar.

• Som privatist: Har du fyllt 24 år kan du ta busskort som privatist på en trafikskola

• Du kan också söka till bussföretagens egna bussförarutbildningar.

Vad gör en bussförare?

Att arbeta som bussförare är främst ett serviceyrke. Som Bussförare kan man jobba inom lokal eller regional linjetrafik eller kör expressbuss, flygbuss eller färdtjänst. Även turist- och beställningstrafiken sysselsätter många bussförare. Det finns många karriärvägar för bussförare till exempel trafikledare, utbildare eller depåchef.

Framtidsutsikter för bussförare

Medelåldern inom yrket är hög och en relativt stor andel av dem som arbetar som bussförare idag kommer att gå i pension under de kommande åren så det kommer att finnas gott om jobb. De närmaste åren kommer bussbranschen behöva 4200 bussförare, Ca 1000 personer årligen.

Källa: Arbetsförmedlingen; Transportforetagen.se

Lönestatistik för Buss- och spårvagnsförare

29 400 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020