Så blir du behandlingsassistent

Gillar du att arbeta med människor och är intresserad av pedagogiskt arbete? Då kanske  behandlingsassistent kan passa dig! Här kan du läsa mer om yrket, löner och hur du ska välja på gymnasiet.

Behandlingsassistent – Hitta utbildning på:

Samhällsvetenskapsprogrammet Naturvetenskapsprogrammet

Hur blir man behandlingsassistent?

För dig som vill bli behandlingsassistent kan det vara ett bra val att läsa Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning Beteendevetenskap på gymnasiet. Det krävs sedan ofta någon form av eftergymnasial utbildning för att arbeta som behandlingsassistent eller behandlingspedagog. Därför kan även andra gymnasieutbildningar passa. Dessa utbildningar finns ofta på folkhögskolor runt om i landet och är ett till två år långa. Socionomutbildning kan också vara en utgångspunkt för dig som vill arbeta som behandlingspedagog.

Letar du efter eftergymnasial utbildning? Här hittar du utbildingar till behandlingsassistent på högskolenivå!

Vad gör en behandlingsassistent?

Som behandlingsassistent arbetar man med människor som har olika typer av psykosociala problem. Det är ett jobb som ofta är psykiskt krävande, men som ger mycket tillbaka för den som vill engagera dig i andra människor.

Behandlingsassistenter kan arbeta på en institution, men man kan också arbeta med barn, ungdomar och missbrukare som bor hemma eller i ett kollektiv. Det kan till exempel vara på ett behandlingshem eller ungdomshem. Arbetsplatserna drivs oftast i privat regi, men vissa drivs av stat, kommun och landsting. Som behandlingsassistent kan man också arbeta inom kriminalvården.

Som behandlingsassistent arbetar man med personer som har svåra problem. Det kan till exempel röra sig om barn som mår dåligt på grund av att de har haft en svår uppväxt med inslag av våld, övergrepp, eller missbruk av alkohol eller andra typer av droger. Man kan också jobba med personer som har missbruksproblem. En stor del av behandlingsassistentens arbete sker praktiskt i personernas vardag.

Arbetet handlar mycket om att lyssna på och samtala med sina klienter. Målet är att hjälpa personen till att kunna leva ett självständigt och bra liv på sikt. Det kan handla om att hjälpa individer komma ur ett beroende av droger eller att få perspektiv på sådant som hänt i barndomen. Det är därför viktigt i jobbet att ha tålamod och kunna hantera känslor av olika slag.

En viktig del av arbetsuppgifterna är också samarbetet med kommunernas socialsekreterare, andra myndigheter som skola och arbetsförmedling samt med föräldrar och anhöriga.

Framtidsutsikter för behandlingsassistenter

Enligt Arbetsförmedlingens prognos kommer det att vara liten konkurrens om jobben som behandlingsassistent under de närmaste fem till tio åren. Därmed kommer de som har en passande utbildning eller erfarenhet inom yrket ha mycket goda chanser till arbete.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

31 500 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Pedagogiskt arbete
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida