Så blir du 3D-grafiker

3D-grafiker

3D-grafiker – Hitta utbildning på:

Estet – media  Estet – bild &form  Teknik

Hur blir man 3D-grafiker på gymnasiet?

Vill du bli 3D-grafiker kan du förslagsvis gå estetiska programmet för att bredda dina möjligheter inför vidare högskolestudier. Efter gymnasiet kan du fördjupa din spetskompetens genom att gå en lämplig yrkesutbildning eller högskoleutbildning för att göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden. Det finns flera inriktningar du kan läsa som kan bana väg för din karriär som 3D-grafiker, men det är bra om du fördjupar dig inom spelgrafik.

Vad gör en 3D-grafiker?

Gillar du känslan, uttrycken och upplevelsen i spel? Som 3D-grafiker får du använda din kreativitet för att utveckla spelets utseende och dess grafiska form. Du utformar tredimensionella föremål på en tvådimensionell yta. Jobbar du som 3D-grafiker kommer du använda datorn som ditt verktyg. Du använder modern teknik och olika program där du skapar 3D-modeller, bilder och grafik till morgondagens spel.

Framtidsutsikter för en 3D-grafiker

Behovet av kunniga 3D-grafiker är starkt växande då det är betydande för framtidens spel.

Lönestatistik för Designer inom spel och digitala medier

35 200 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2017

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Data och IT
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida