Visar 1-1 av 1 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-1 av 1 träffar

Mer om Plåtslageri

Utbildningen i plåtslageri ska ge kunskaper i byggnads- och ventilationsplåtslageri så att du sedan kan arbeta med att sätta yttre klimatskydd på byggnader och ett fungerande inneklimat, med hänsyn till design och teknisk funktion.

På inriktningen Plåtslageri läser du 400 poäng inriktningskurser. I dessa ingår 200 poäng Plåtslageriprocessen, 100 poäng Plåtslageri – grunder samt 100 poäng Ventilationsplåtslageri.

När du utbildat dig till Plåtslagare på gymnasiets Bygg- och anläggningsprogram kan du arbeta inom flera olika branscher, som bil- och byggbranschen samt inom industrin. Arbetsuppgifterna för en plåtslagare kan bestå av att forma, reparera, besiktiga, montera eller underhålla plåt. För att passa som plåtslagare är det bra om du är praktiskt lagd och har en känsla för färg och form.

Arbeta med reparation av bilar!

Är du intresserad av bilar kan du arbeta som bilplåtslagare eller bilskadereparatör. Du jobbar då med att återställa formen på skadade bilar. Du kan också bygga om och styla fordon.

När du arbetar med reparationer arbetar du i verkstad med hjälp av många olika specialverktyg samt avancerade databaser som innehåller detaljerad information om bilmodellerna.

För att bi en bra bilskadereparatör krävs att du har fingertoppskänsla. Du ska kunna slipa och spackla bort bucklor och repor, samt använda glasfiber och plast för att reparera skador.

Byggnadsplåtslagare

Får du jobb som byggnadsplåtslagare är du mest ute på byggarbetsplatser, men kan också göra jobb i verkstaden. Du kan exempelvis montera tak- och fasadbeklädnader av plåt, eller med att tillverka plåtdetaljer som beslag, lister och fönsterbleck. På din gymnasieutbildning för att bli plåtslagare får du prova på att arbeta med tunnplåt av bland annat stål, koppar, zink eller aluminium och använder både handverktyg och maskiner.

En annan del av plåtslagaryrket är underhållskontroller och besiktning av färdiga plåtarbeten på tak och fasader. Under vintern gör man även snöröjning från tak. Arbetet sker oftast i arbetslag, men det är också viktigt att du är självständig och kan arbeta på egen hand.

Ventilationsplåtslagare

En annan underkategori av plåtslagare är Ventilationsplåtslagare. De installerar, servar, monterar och kontrollerar ventilationssystem i byggnader. Arbetsmaterialet är mestadels fabrikstillverkat, men ibland får ventilationsplåtslagare själva tillverka delar till anläggningen, utifrån färdiga ritningar eller själv ta mått.

Grovplåtslagare

En annan inriktning inom yrkesgruppen plåtslagare är Grovplåtslagare. Arbetsuppgifter för grovplåtslagare består av att jobba med grovplåt eller balkar, i form av exempelvis cisterner, fartyg och stålkonstruktioner.

Arbetet kan också utföras med CNC-teknik och stora lyftanordningar, beroende på hur stora objekt man framställer och bearbetar.

Framtidsutsikter för dig som läser inriktningen Plåtslageri

Det finns goda chanser att få jobb för dig som läst inriktningen Plåtslageri och kan tänka dig att arbeta som byggnadsplåtslagare, då det råder brist på kvalificerad arbetskraft. Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara låg konkurrens bland byggnadsplåtslagare även under de närmsta 5-10 åren.

Lärlingsutbildning - mer arbete och mindre teoretiska studier

På några skolor kan du läsa Bygg- och anläggningsprogrammet, inriktning Plåtslageri som lärlingsutbildning. Det innebär att du tillbringar en eller flera dagar i veckan i verkstad eller på en arbetsplats. Du får en mer praktisk utbildning med mindre tid i skolbänken.

Källa: Arbetsförmedlingen

Jämför dina favoriter