Gymnasium i Karlskrona

Gå på gymnasiet i den gamla örlogsstaden Karlskrona!

Karlskrona ligger i Blekinge och är en stad som är byggd på öar. Karlskrona centrum är beläget på ön Trössö. Karlskrona har därför en orörd, befriande och vacker Skärgård. Det finns dessutom många gymnasieprogram och gymnasium i Karlskrona.
Visar 1-15 av 15 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-15 av 15 träffar

Karlskrona - En mysig stad i Blekinge!

Karlskrona är en trevlig stad med breda gator och paradbyggnader och med närheten till havet. Staden är byggd på många öar som byggts samman. Trossö som är Karlkronas centrum har imponerande kyrkor och porslinsmuseum. En mysig stad för dig som vill gå ett gymnasium i Karlskrona.

Massor att göra i Karlskrona

I Karlskrona finns det gott om kultur- och fritidsaktiviteter. Det finns också andra upplevelser som författarbesök, musik och konstutställningar. På sommar finns hundratals badvikar att välja mellan, mysiga leder i skogen och massor av fritidsanläggningar. Du kan paddla havskajak, spela golf, rida på islandshästar, segla bark och testa dykning. Åk på en båttur och upptäck skärgården. Vill man gå ett gymnasium i Karlskrona finns det mycket att aktivera sig i.

Fina platser i Karlskrona

Karlskronas Hoglands park som en gång var en sumpig vik är idag en härlig grön oas. Detta är Karlskrona stadspark med lekplats, musikscen och blommor. Ställen som är värt att upptäcka är stadsdelen Björkholmen där man får känna av den gamla tiden med små låga hus och till och med få höra den genuina karlskronadialekten. Gamla varvet är Karlskronas främsta sevärdhet där många arbetade förr i tiden. Bland moderna byggnader finns 300 års skeppsbyggeri på en provkarta av byggnader och teknik.

På norra delen av Trossö finns järnvägsstation, polishus, busstorg och en stor gästhamn. Om du bor utanför Karlskrona men går ett gymnasium i Karlskrona kan du ta tåg och buss härifrån. På Vämö längre norrut ligger Vamöparken där det finns en scen och dansbana, minizoo och promenadstigar. Loppmarknader på lördagar och mycket annat.

Gymnasium i Karlskrona

Det finns ungefär 10 gymnasium i Karlskrona, både fristående och kommunala gymnasieskolor. Skolorna erbjuder alla olika gymnasieprogram, så att det finns något för alla som vill välja ett gymnasium i Karlskrona.

Antagningskansliet i Karlskrona

Utbildningsförvaltningen, 371 83 Karlskrona
utbildningsforvaltningen@karlskrona.se

Ansök via Karlskrona kommun!

Plugga vidare efter ett gymnasium i Karlskrona

Är du intresserad av att studera vidare efter studenten finns Blekinge tekniska högskola. Huvudcampus ligger i Karlskrona och profilerar sig som ett globalt attraktivt kunskapscommunity där man tillämpar IT och innovation för hållbar tillväxt. Högskolan har ungefär 8500 studenter och cirka 550 anställda.

Jämför dina favoriter