Visar 1-1 av 1 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-1 av 1 träffar

Mer om Husbyggnad

Bygg- och anläggningsprogrammet är ett yrkesprogram med fyra olika inriktningar. Dessa är: Husbyggnad, Anläggningsfordon, Mark och anläggning, Måleri och Plåtslageri. På inriktningen Husbyggnad får du lära dig om nybyggnation, renovering och ombyggnation av främst bostäder och lokaler, men också av broar och andra anläggningskonstruktioner.

Utbildning för dig som vill bli snickare och arbeta med husbygge

Du som vill gå en utbildning till snickare för att arbeta med husbygge får på gymnasieprogrammet Bygg- och anläggningsprogrammet kunskaper om ergonomi, hälsa, och hur du arbetar på byggen för att undvika arbetsskador. Du lär dig också om lagar, regler och säkerhetsbestämmelser inom byggbranschen.

Andra exempel på vad du lär dig under din byggutbildning till snickare och arbetare på husbyggen är:
•    byggnation och anläggning vid till exempel nyproduktion, ombyggnad och renovering.
•    hur man bygger på ett rationellt, säkert, miljömässigt och hållbart sätt
•    kunskap om branschens olika yrken och hur de samverkar
•    arbetsprocesser
•    entreprenörskap och företagande
•    planera, genomföra, dokumentera och kvalitetssäkra arbetet med rätt metoder och hjälpmedel.
•    välja, använda och vårda material, verktyg och maskiner utifrån miljömässiga, ekonomiska krav
•    problemlösning och kreativt tänkande

Med alla dessa kunskaper i bagaget får du en bra grund för arbete inom byggbranschen där samverkan med andra arbetare och kunder är av stor vikt.

Praktik på en byggarbetsplats

Efter att ha läst Bygg- och anläggningsprogrammet på gymnasiet ska du vara redo att arbeta inom bygg- och anläggningsbranschen. Du förbereds under din utbildning till snickare för yrket genom praktik. Genom ditt arbetsplatsförlagda lärande (APL) får du inblick i yrket och erfarenhet att bära med dig ut i arbetslivet efter gymnasiet.

Som byggarbetare arbetar du både inomhus och utomhus. Material, verktyg, arbetsmetoder och hjälpmedel förändras vilket kräver att du är flexibel, självständig och beredd att fortsätta lära dig även efter att du gått klart gymnasiet och börjat arbeta.

Jämför dina favoriter