Visar 1-4 av 4 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-4 av 4 träffar

Mer om Bygg- och anläggningsprogrammet

Bygg- och anläggningsprogrammet får du utveckla dina kunskaper och skaffa färdigheter inom bygg och anläggning. Du kommer att få lära dig om byggbranschens olika yrken och hur du driver ett eget företag inom det yrket du har valt. Oavsett vilken inriktning du har valt så kommer du att läsa en kurs som tar upp lagar och regler, arbetsförhållanden, riskbedömningar och andra frågor som inte har med själva yrkeserfarenheten att göra, men som man bör kunna innan man börjar jobba inom byggbranschen.

Vill du läsa vidare efter Bygg- och anläggningsprogrammet?

Bygg- och anläggningsprogrammet är ett yrkesförberedande gymnasieprogram vilket betyder att du kan börja jobba direkt efter gymnasiet. Från och med hösten 2023 kommer programmet att ge högskoleberörighet vilket betyder att du kan studera vidare på, universitet. högskola och universitet. Du kan även välja bort de kurser som ger högskolebehörighet om du hellre vill jobba direkt efter gymnasiet.

APL på Bygg- och anläggningsprogrammet

På Bygg- och anläggningsprogrammet ingår APL, Arbetsplatsförlagt lärande. Det betyder att du under ett antal veckor kommer jobba på en arbetsplats inom ditt yrkesområde. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att du på Bygg- och anläggningsprogrammet utvecklar dina yrkeskunskaper och får en inblick i det yrket du har valt. Det är även bra för att skapa kontakter och få testa dina kunskaper du har lärt dig i gymnasiet.

Fem olika inriktningar på Bygg- och anläggningsprogrammet

På gymnasieprogrammet Bygg- och anläggningsprogrammet kan du välja mellan fem inriktningar; anläggningsfordon, husbyggnad, mark och anläggning, måleri och plåtslageri.

Anläggningsfordon
På inriktningen Anläggningsfordon på Bygg- och anläggningsprogrammet får du kunskap om schakt- och materialförflyttning inom väg- och ledningsarbete samt trafikkunskap. Efter din tid på programinriktningen anläggningsfordon på Bygg- och anläggningsprogrammet kan du till exempel bli:

• Anläggningsmaskinförare

Husbyggnad
På inriktningen Husbyggnad på Bygg- och anläggningsprogrammet får du kunskaper i nybyggnation, renovering och ombyggnation av bostäder och lokaler samt även av broar och andra anläggningar. Efter du har gått klart inriktningen husbyggnad på Bygg- och anläggningsprogrammet kan du till exempel bli:

• Golvläggare
  • Murare
  • Träarbetare

Mark och anläggning
Om du går inriktningen Mark och Anläggning på Bygg- och anläggningsprogrammet får du kunskaper i markarbeten för vägar, järnvägar, husgrunder, ledningar, gröna ytor samt asfalt-, platt- och stenbeläggningar. Efter du har gått klart Bygg- och anläggningsinriktningen på gymnasiet kan du till exempel bli:

• Beläggningsarbetare
  • Järnvägstekniker