Visar 1-1 av 1 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-1 av 1 träffar

Gymnasieutbildning mot Bild och formgivning

Mer om Bild och formgivning

Du kan läsa inriktningen Bild och formgivning på gymnasiet på Estetiska programmet, men även inom estetiska profiler på bland annat Naturvetenskapsprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet. Bild och formgivning läses tillsammans med teoretiska ämnena på ditt gymnasieprogram, som också ger dig högskolebehörighet.

Skapa, diskutera, analysera och tolka konst

Om du väljer att läsa ett gymnasieprogram som riktar sig mot bild och formgivning kommer du att få möjligheten att skapa, diskutera, analysera och tolka konst. Kunskap om nutida och dåtida konst ingår och du kommer att få arbeta med bild och formgivning i flera olika material, både traditionella och moderna. Under dina studier i bild och formgivning på gymnasiet arbetar du med både tredimensionella och tvådimensionella material och lär dig sedan hur du ska visa dina alster på offentliga utställningar. På vissa utbildningar kommer du även att studera animation.

Möjligheter efter din utbildning inom bild och formgivning

Att försörja sig som konstnär direkt efter att ha läst ett gymnasieprogram inom bild och formgivning kan i vissa fall vara lite svårt. Vissa konstnärer arbetar med separata uppdrag inom bild och formgivning på fritiden eller som frilansare. Andra väljer att vidareutbilda sig inom yrket. Det finns en hel del eftergymnasiala utbildningar inom bild och formgivning att välja mellan för dig som vill vidareutbilda dig inom ditt område.

Källa: Skolverket

Jämför dina favoriter