i Mariestad
Få mer information om skolan 👍

Om skolan

Vänergymnasiet Olins Mariestad

I centrala Mariestad, med utsikt över Vänern, ligger Vänergymnasiet Olins Mariestad. På skolan kan du läsa yrkesförberedande program inom fordon och restaurang. När du slår upp dörrarna till skolan möts du av doften av nybakat bröd och ett svagt muller från verkstaden.

Vänergymnasiet blev en del av Olinsgymnasiet sommaren 2022 och heter därför numera Vänergymnasiet Olins Mariestad. Skolan erbjuder nu yrkesutbildningar av hög kvalitet som ger stor möjlighet till jobb efter studenten.

Vänergymnasiet Olins Mariestad jobbar varje dag för att skapa en trygg övergång till arbetslivet för alla elever. Skolans lärare har långvarig yrkeserfarenhet inom sina yrken och rustar dig för framtiden med goda kontakter i näringslivet, rätt kompetenser och gott självförtroende. Skolan jobbar också aktivt med att få en mer jämställd transportbransch med vårt initiativ “Tjejer Go Transport”.

Du är varmt välkommen att besöka skolans restaurang Vänerskutan och café Fyren, där alla kan avnjuta mat och fika tillagad av skolans elever på Kök & Servering eller Bageri & Konditori.

Jobbar du på skolan och vill uppdatera informationen?

Ser du något i informationen om skolan som inte stämmer? Fyll i det här formuläret för att komma i kontakt med oss.

Är du intresserad och vill veta mer om Vänergymnasiet Olins Mariestad, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Vänergymnasiet Olins Mariestad

Huvudman

Vänergymnasiet AB

Fristående gymnasieskola

Läs mer här

1 gymnasieskola

Yrkesprogram
Fordons- och transportprogrammet Ort Recensioner
Fordons- och transportprogrammet Mariestad
Restaurang- och livsmedelsprogrammet
Restaurang och livsmedelsprogrammet Mariestad

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Vänergymnasiet Olins Mariestad.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Andel lärare med leg. och behörighet 2022/23

Antal elever per lärare 2022/23

50,0%
Vänergymnasiet Olins Mariestad 8,0

Antal elever på skolan år 2023/24: cirka 140

Utbildningsstatistik

Genomsnittlig betygspoäng Behöriga till högskola Andel med examen inom 3 år

Fordons- och transportprogrammet

12,0 83,9
  Sverige År
Totalt antal studerande cirka 110 2023/24
Genomsnittlig betygspoäng 12,0 2022/23
Andel behöriga till högskola
Andel med examen inom 3 år 83,9 2020/21
Antagningspoäng medel 174,3 2023
Lägsta antagningspoäng 85,0 2023
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan