Visa gymnasium.se som: Mobil

Eleverna berättar om skolan

Tycho Braheskolan

Mårten Nilsson

Mårten Nilsson är 18 år gammal och går på Naturvetenskapliga programmet med inriktning Naturvetenskap med specialisering Medicin. Han påbörjade sin gymnasieutbildning hösten 2017. Här berättar han om utbildningen, skolan och hur han ser på framtiden.

Varför valde du ditt program? Varför passar programmet dig?

– Naturvetenskapliga programmet var en självklarhet för mig när jag valde gymnasium eftersom att det innehöll alla mina favoritämnen: kemi, biologi och matte. Med specialiseringen Medicin fick jag även med biokemi som är något som jag är väldigt intresserad av. Dessutom ger Naturvetenskapliga programmet en bred högskoleförberedande utbildning, faktiskt den bredaste som finns i Sverige, vilket håller många dörrar öppna efter gymnasiet. Naturvetenskapliga programmet är en utmaning; något som jag gillar att bevisa att jag klarar av. Naturvetenskapliga programmet är ansträngande och kräver pluggande vilket jag inte har något emot. Jag har under hela min skolgång pluggat med kompisar vilket jag anser att man lär sig mycket mer av och samtidigt är det väldigt kul när man umgås med kompisar och knyter vänskapsband.

Varför valde du just Tycho Braheskolan? Berätta hur du tänkte!

– Jag visste att jag ville gå Naturvetenskapsprogrammet när jag slutade grundskolan. Eftersom att jag var väldigt intresserad av läkemedel och kemi så fångade Tycho Braheskolans Medicinprofil min blick. Jag ville gärna gå på en kommunal gymnasieskola, då jag tycker att det är bättre än att gå på en privat gymnasieskola. Jag gick på öppet hus och skuggade elever under vårterminen innan jag slutade grundskolan. Under den tiden stärktes mitt intresse av Tycho Braheskolan, den hade allt jag ville ha; rymliga korridorer och klassrum, stort bibliotek, pluggställe, matsal och bra lärare. Stämningen på skolan var också underbar när jag var där under skuggningar, alla var trevliga mot varandra och skrattade.

Berätta lite kort om din utbildning!

– Det Naturvetenskapliga programmet med inriktning Natur-natur innehåller massa biologi, kemi, fysik och matte. Självklart finns det andra ämnen som man läser som till exempel svenska, engelska och historia. Utbildningen kan man i viss mån skräddarsy själv, till exempel med individuellt val eller ibland då man läser flera kurser så kan man välja bort några. Alla kurser går till väga så att man påbörjar ett läroområde som man sedan har prov på. Det finns flera delprov och några kurser slutar i ett kursprov, ett stort prov på allt som kursen har innehållit. När vi går in på ett nytt arbetsområde så börjar vi med att gå igenom grundläggande information och sedan jobbar vi vidare in djupare i området. Läroområdena kompletteras ofta med laborationer, för att få en djupare insikt i hur saker fungerar istället för att bara jobba med det teoretiskt. Jag kan ärligt säga att det är väldigt bra att man har laborationer eftersom att det ger väldigt mycket. Det finns alltid frågor som man ska besvara under arbetsområdet och repetitionsfrågor inför proven samt en sammanfattning.

Hur är utrustning och lokaler på skolan?

– All utrustning som används är väldigt bra, det finns maskiner som man knappt kan föreställa sig finns för att mäta olika värden. Kemilaborationer är särskilt utrustade med modern teknologi eftersom att Tycho Braheskolan fick ett nytt kemilabb under 2019. Lokalerna är rymliga, städade och väldigt bra.

Hur är lärarna? Vilken hjälp får du att nå dina mål?

– Lärarna vill alltid att alla ska nå så höga betyg som möjligt. De erbjuder extralektioner om de kan för de som vill och har tid. Man bygger ett bra band med alla lärare på Tycho Braheskolan där man inser vad de gör för en, för att man ska förstå. Det känns inte enbart som att lärarna är där för att lära ut, utan även för att vara stöd i svåra stunder om det har hänt något på skolan som man behöver prata om.

Hur är klassen? Hur stöttar ni varandras lärande?

– Jag har den bästa klassen man kan få. Vi är tighta alla 30 elever som alltid ställer upp för varandra och har kul ihop. Det är väldigt viktigt med en bra klass eftersom att det är dem som man kommer att umgås och träffa mest under skoldagarna. Flera andra klasser har blivit grupperade inbördes, men min klass har inte gjort det. Vi är lika nära som vi var i början, om inte närmare varandra nu eftersom att vi har spenderat några år ihop som har inneburit tuffa prov och mycket plugg. Men vi har alla hjälpts åt för att alla ska lyckas och stöttar varandra när man behöver det.

Vad erbjuder skolan som skapar mervärde för dig?

– Tycho Braheskolan har den bästa sammanhållningen mellan klasserna, trots att klasserna har ställt upp mot varandra i olika tävlingar. Man hittar vänner i alla klasser men särskilt i sin egen klass. Med mina vänner på Tycho Braheskolan har jag skapat oförglömliga minnen som jag alltid kommer att bära med mig, vilket är något som jag värderar oerhört mycket. Utbildningen som jag får är även något som har stor betydelse för mig, eftersom att det är med den som jag senare ska bygga vidare min karriär på. Tycho Braheskolan erbjuder en bra utbildning där man verkligen fokuserar på lärandet och inte bara på att lär ut för att de behöver det.

 Vilka karriär- och studiemöjligheter finns efter
studenten?

– Efter min student så vill jag plugga vidare inom kemi och molekylärbiologi. Jag har inte riktigt bestämt mig för på vilket universitet eller som jag ska gå på, men jag tittar på Göteborgs- Lunds- och Jönköpingsuniversitet för tillfället. I princip alla dörrar för alla universitetsprogram är fortfarande öppna för mig eftersom att jag läser det Naturvetenskapliga programmet. Några program och inriktningar inom teknikområdet saknar jag behörig till eftersom att jag inte har läst teknik på gymnasiet. Jag kan fortfarande bli civilingenjör med inriktningar som byggnader, maskin och fler, men till exempel maskintekniker kan jag inte läsa. Det finns även yrken som jag inte kan börja jobba som direkt och de är de som det finns yrkesprogram för.

Vilket är ditt drömjobb?

– Mitt drömjobb är att jobba som forskare inom medicin där jag kan hjälpa till att framställa nya läkemedel, både att förbättra de läkemedel som finns idag och för att hitta botemedel mot sjukdomar som idag är obotliga till exempel diabetes, AIDS och Alzheimers.

Tror du att du kommer plugga vidare? I så fall vad och varför?

– Ja, jag kommer att studera vidare efter gymnasiet. Jag vill skaffa mig så mycket kunskaper som möjligt så att jag sedan kan göra mitt bästa för att hjälpa andra människor genom att ta fram nya läkemedel så att familjer slipper mista en familjemedlem i en obotlig sjukdom. Jag vill även studera vidare så att jag kan få en bra utbildning som kan ge mig ett bra jobb med bra lön så att jag kan försörja mig och möjligen min framtida familj. Innan familjelivet vill jag dock uppleva en massa saker och då behöver jag ha pengar till det så att jag kan för göra det jag vill.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen hittills?

– Det finns många oförglömliga stunder där jag och min klass har haft väldigt kul, roligare än vad jag nånsin har haft det tidigare. De stunderna har både varit enkla pluggtimmar efterskolan när man förbereder sig för ett prov eller bara pluggar mer för att verkligen förstå ämnen och vid klassutflykter. I tvåan reste jag och min klass till ön Bassholmen utanför Göteborg där vi gjorde fältstudier inom biologi, kemi och fysik. Bassholmen innebar mycket skratt och lekar för alla i klassen och det var mer underbart än det går att beskriva. Resan till Kläppen (skidort nära Sälen) var minnesrik när alla skrattade och sjöng i kör till musiken i bussen på väg upp och stunderna i backarna samt i stugorna var något som jag kommer att bära med mig resten av livet. Utflykterna till Lunds universitet och Bakken vad oförglömliga, då även de var med min klass som jag har så otroligt kul med.

Varför skulle du rekommendera skolan och programmet till andra?

– Jag skulle starkt rekommendera Tycho Braheskolan till andra elever eftersom att man får vara sig själv på skolan. Det finns inte många bra skolor där det inte till exempel finns en klädkod som alla måste följa för att ”passa in”. Alla är välkomna. Lärarna är väldigt bra och stöttande, kurserna innehåller mer än bara teoretiskt arbete som laborationer.

– Det Naturvetenskapliga programmet erbjuder flest möjligheter efter gymnasiet så det är ett bra program att läsa, men man ska vara beredd på att man kan behöva studera och göra läxor utanför skoltid.


Sally Hübenbecker

Sally Hübenbecker är 18 år och började läsa Naturvetenskapsprogrammet på Tycho Braheskolan 2017. Inför 2:an valde hon inriktningen naturvetenskap.

Viktigt med utmaningar

Sallys val av program på gymnasiet föll lätt åt det naturvetenskapliga hållet.

– Ibland är det svårt att förklara varför man har ett stort intresse för något, just för att det finns så mycket man skulle vilja säga. Men jag har alltid känt att jag velat utvecklas mycket, kunskap är trots allt något av det som ingen kan ta ifrån dig, berättar Sally.

Både fysiska och mentala utmaningar är något som alltid har lockat Sally.

– Att våga utmana mig själv kan vara min chans att inte gå miste om något jag alltid velat göra. Alltså har många av utmaningarna varit anledningen till mina framgångar. Jag visste också att detta program skulle ge mig just det: en möjlighet att utvecklas, bli utmanad och samtidigt öppna många dörrar efter gymnasiet inför andra studier, förklarar hon.

Studierna har gett Sally en tydligare förklaring på omvärlden och hon berättar vidare om hur hon ser på framtiden.

– Jag ser framtiden som en gåva, som man kan få forma och skapa själv. Därför vill jag verkligen ta vara på det och göra mig själv nöjd. Sedan långt tillbaka har jag haft drömmar om att bli veterinär. Jag visste att naturvetenskap på gymnasiet inte var den enda vägen till yrket men eftersom ämnen som biologi, kemi och matte alltid har gjort mig nyfiken kändes denna linjen som det bästa för mig, resonerar Sally. Men i dagens läge känner hon att hon vill bli polis.

God aura och engagerade lärare på Tycho Braheskolan

Tycho Braheskolan gav ett gott intryck på Sally, hon berättar att hon tidigt gillade både lärarna och skolbyggnaden.

– I 9:an fick vi med skolan åka till bland annat Tycho Brahe. Jag fick ett mycket gott intryck av skolan, den gav en god aura. Jag fick intrycket av att lärarna skulle vara mycket engagerade i mitt arbete och skolgång. Jag tyckte också att skolans planlösning var lagom och inte alltför rörig. Det kändes mycket som ordning och reda och skolans omgivning gör mycket för dina studier.

En teoretisk utbildning med praktiska komplement

Sally beskriver utbildningen som intensiv och att man lär sig förstå omvärlden på en ny nivå.

– Vi arbetar mycket teoretiskt med praktiska komplement. Det är en mycket intensiv utbildning som ger dig en förståelse kring omvärlden på en ny nivå, men som samtidig låter dig ha en kul tid under gymnasiet. Hela klassen har gemensamma kurser, såsom de första kurserna i Matematik, Fysik och Kemi. Sedan läser alla Biologi, engelska, Idrott och Hälsa, Samhällskunskap, Svenska och Moderna språk. Vi som valt inriktning naturvetenskap läser mer av kemi, fysik och matematik. Vårt lärande varierar, till mestadels håller våra lärare i lektionerna och har genomgångar som innehåller experiment som visar det teoretiska i praktiken, berättar Sally.

Hon beskriver att eleverna ibland även jobbar på egen hand, och fortsätter med att förklara hur lokalerna ser ut.

– Skolan har flera olika typer av lokaler som ger oss möjligheten att anpassa undervisningen efter ämnet. Det finns fysiksalar och salar att laborera i inom kemi och biologi. Vi har också tillgång åt den utrustning som behövs.

Hjälpsamma och kunniga lärare

Sally upplever att lärarna på skolan är kunniga och hjälper eleverna nå sina egna mål.

– Lärarna har överraskat mig positivt, de är hjälpsamma, visar att du som elev alltid är i centrum och är kunniga inom sina ämnen. Man får den hjälp man behöver, oavsett om det gäller att bli godkänd eller att gå från höga prestationer till ännu högre. Man blir sedd som en egen individ med sina egna mål. Hjälp kan du få genom riktat stöd, på lektionstid eller på andra sätt som du och din lärare kan komma fram till, utifrån vad som passar dig bäst, berättar Sally.

En klass som skapar gemenskap

Sally upplever att skolan erbjuder en individuell resa, där du får utvecklas utifrån dina egna mål och framtida planer. Vidare berättar hon om gemenskapen i klassen:

– Klassen skapar under tiden en gemenskap, linjen gör att man behöver varandra och det är inget jag upplevt som svårt. Man hjälps åt och är inte rädd för att fråga om hjälp till varken lärare eller klasskamrater.

"Inga drömmar är för stora"

Sally har under sin utbildningar upptäckt nya yrken och med sin utbildning har hon många möjligheter inför framtiden.

– Till en början var min dröm att bli veterinär, vilket troligtvis kommer vara med som en dröm någonstans inom mig hela livet. Men jag har upptäckt nya möjligheter, lärt känna mig själv ännu mer under gymnasiet och funnit mig till polisyrket, hundförare tillkallar mig mycket. Jag har med min utbildning de flesta studiemöjligheter efter gymnasiet, och inga drömmar är för stora, berättar hon. Vidare förklarar hon hur hon ser på framtiden efter gymnasiet.

– Jag är mer än säker på att jag kommer studera vidare, jag älskar att lära mig saker och att gå till skolan är kul! Jag får se vilka dörrar som öppnas direkt efter gymnasiet, annars är min plan att komma in på polishögskolan.

Laborationerna är det roligaste

Sally tycker att det mesta under utbildningen har varit roligt, men särskilt har hon gillat laborationerna.

– Det roligaste jag fått uppleva under min utbildning har varit de flesta laborationer skulle jag säga, att få utföra saker med egna händer. Att till exempel tillverka det smärtstillande ämnet och faktiskt få veta hur de tillverkas, det är rätt häftigt. Men det mesta har varit fantastiskt roligt och givande, berättar hon.

En skola med stor gemenskap och lysande personal

Sally upplever att det finns mycket att göra på skolan och berättar varför hon skulle rekommendera den till andra:

– Det finns mängder med anledningar, men till största del på grund av att det är en seriös skola, med lysande lärare/personal och fin studiemiljö. Det finns enligt mig en stor gemenskap på skolan och massvis med saker att kunna delta i om man skulle vilja. Finns inte en dag jag går till Tycho Brahe med en känsla av att jag gjort ett dåligt val, snarare tvärtom, avslutar hon.


Ahmed Hisham

Ahmed Hisham är 18 år och började på Tycho Braheskolan 2017. Han läser på Teknikprogrammet med inriktning Teknikvetenskap. Här berättar han om sin upplevelse av skolan och hur han tänker inför framtiden.

Varför valde du ditt program?

– Jag var osäker på om jag ville läsa natur eller teknik. Jag valde mellan dessa då dessa ger flest karriärmöjligheter. Det som avgjorde för mig var att jag helst inte ville läsa biologi och kemi 2 samt att jag var mer teknikintresserad.

Varför valde du just Tycho Braheskolan?

– Min syster var en elev på skolan 2013–2016 och rekommenderade den stort. Jag tog även hennes råd att skugga på skolan en dag och redan där kändes det väldigt bra. Tycho Braheskolan är en av få skolor i Helsingborg med tekniklinjen och i mina ögon var det den bästa, därför var det uppenbart att jag skulle välja just denna skola. Skolan har även Helsingborgs bästa elevkår som jag idag medverkar i och det är mycket lärorikt och en av de roligaste händelserna i min skolgång.

Berätta lite kort om din utbildning!

– Vi på teknikvetenskap läser mycket matte och fysik, det är den inriktningen med mest teori. Arbetssättet är väldigt varierat och annorlunda från ämne till ämne. Oftast är det genomgång-uppgifter-diskussion-avslutande genomgång. Lärarna anpassar sig efter oss. På matten så har vi chansen att gå igenom uppgifterna som vi fått till läxa och inte klarat av på tavlan tillsammans innan genomgången. På fysiken har vi laborationer varannan vecka. På fysikgenomgångar brukar läraren även demonstrera teorin och vi går igenom genom ett litet experiment vilket ger oss en klar bild över hur allt fungerar. Uppgifterna vi får är också varierade, vi gör uppgifter från boken, datorn och så vidare.

Hur är utrustning och lokaler på skolan?

– Utrustningen på skolan är bra, vissa salar är bättre än andra men det funkar. Salarna är alltid rena med tillräckligt med bord och stolar. Fysikutrustningen, den vi laborerar med, är mycket bra och det både underlättar och gör laborationerna roligare, vilket alltid är positivt. Alla på skolan får var sin dator, de är i bra skick och vi har även LMC (IT support) mån–tors ifall något blir fel med datorn.

Hur är lärarna? Vilken hjälp får du att nå dina mål?

– Lärarna är duktiga och kunniga. Då och då har man samtal med lärare där de berättar vad man behöver göra för att nå sina mål. Därefter är de i stort sett eget ansvar men man får mycket hjälp på lektionerna. Det finns även en extra tillagd lektion varje vecka som heter riktad stöd. Där blir eleven antingen kallad, om läraren känner att man behöver hjälpen, eller också kan man gå dit frivilligt om man själv känner att man behöver extra hjälp.

Hur är klassen? Hur stöttar ni varandras lärande?

– Klasserna är bra och alla trivs och känner sig bekväma. Då alla är målinriktade i klassen så motiveras man, omgivningen är viktig för ens lärande och jag tycker att det funkar jättebra i vår klass.

Vad erbjuder skolan som skapar mervärde för dig?

– Skolan erbjuder ganska mycket, alltifrån temadagar till att de uppmuntrar skolans elevkår som finns för att göra skolan roligare. Vi har även en stor cafeteria som alla älskar. Skolan har gett elevkåren en av deras lokaler så att elever från skolan kan vara där nere och spela biljard, pingis och hänga med kompisar då de ger en annan känsla.

Vilket är ditt drömjobb? Vilka karriärmöjligheter/studiemöjligheter finns efter studenten?

– Jag har inget drömjobb ännu och därför valde jag att läsa teknik då det finns många karriärmöjligheter. Man kan i stort sätt läsa allt förutom de studier som kräver att man läst kemi 2 och biologi. Jag som valt att läsa teknikvetenskap har störst möjligheter efter gymnasiet till skillnad från de andra inriktningarna då de är mer specifika.

Tror du att du kommer plugga vidare? I så fall vad och varför?

– Jag läser en högskoleförberedande linje och det är ganska uppenbart att man ska läsa vidare, inget man måste, men jag kommer göra det. Jag har inte bestämt mig än vad jag ska läsa till men det jag har kollat på är: Väg och vatten, Byggnadsingenjör och Brandingenjör.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen hittills?

– Jag läser det jag vill läsa och därför tycker jag att studierna är roliga. Skolan tar oss även på studiebesök till olika företag som är anpassade efter ens inriktning, detta har varit roligt då man får se hur det är ute i arbetslivet, man får även chansen att ställa frågor till ingenjörer vilket är väldigt givande.

Varför skulle du rekommendera skolan och programmet till andra?

– Lite kortfattat. De tre åren man går på Tycho Braheskolan kommer vara de roligaste, mest lärorika och mest givande åren i ens liv.



Läs mer om Tycho Braheskolan

Ta kontakt med skolan


Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Tycho Braheskolan.

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information

Medlemslogin