Sveriges Ridgymnasium

Få mer information om skolan 👍

Om skolan

Elever kring häststaty

Sveriges Ridgymnasium är det självklara valet för dig som vill ha en bra gymnasieutbildning samtidigt som du vill satsa på ditt hästintresse. Skolan strävar efter att ha Sveriges bästa gymnasieutbildning för elever som är intresserade av häst och ridsport. Sveriges Ridgymnasium startade sin första skola 2005, och idag finns skolor på tre orter:

Olika profiler med hästen i fokus

Sveriges Ridgymnasium erbjuder flera olika profiler inom Naturbruksprogrammet med inriktning Hästhållning. Inom alla profiler är hästen, ridning och hästkunskap centrala delar. Du kan antingen välja en profil som ger dig en yrkesexamen, eller en profil som ger grundläggande behörighet till fortsatta studier efter gymnasiet. Du kan också välja till kurser för att få särskild behörighet.

Utbildningen på Sveriges Ridgymnasium är både praktisk och teoretisk. Som elev är det lika vanligt att du spenderar skoldagarna i stallet som i lektionssalen. Ridning och stalltjänst bedöms och betygsätts precis som övriga kurser under utbildningen.

Vi erbjuder lite olika profiler på våra skolor i SRG Bökeberg Svedala,  och SRG Varberg och SRG Kungsbacka.

• Ridsport, När du vill få en bred yrkesexamen Alla skolor
  • NIU, kombinera gymnasiestudier med Nationell Idrottsutbildning Alla skolor
  • Högskola Grund, Yrkesexamen med grundläggande behörighet till högskola Alla skolor
  • Samhäll, Ger dig grundläggande samt särskild behörighet till högskola Alla skolor
  • Företag, Kunskaper inom de ekonomiska områdena med bred behörighet Kungsbacka
  • Djurvård, Arbeta direkt som djurvårdare eller läs vidare med bred behörighet Alla Skolor
  • Natur  Svedala
  • Internationell Svedala

Idrottsutbildning inom ridsport

Sveriges ridgymnasium i SRG Bökeberg, Svedala, SRG Varberg, SRG Kungsbacka erbjuder Nationell Idrottsutbildning (NIU) inom ridsport. Idrottsutbildningen ger dig möjlighet att elitsatsa inom ridsport samtidigt som du får en bra gymnasieutbildning. Målet med utbildningen är att du ska klara Svenska Ridsportsförbundets Yrkesprov för hästskötare. För att kunna söka till Idrottsutbildningen måste du göra ett antagningsprov som skolorna arrangerar i början av januari. Ansökningstiden för NIU går ut 1 december.

Skolhäst eller egen häst

Som elev kan du antingen ta med dig egen häst/ponny eller låna en av skolans hästar under din utbildning. Skolhästarna är välutbildade och passar ryttare på olika nivåer. Om du vill ha med en egen häst eller ponny måste den vara minst 5 år och grundutbildad. Din häst genomgår en provperiod de första 4–6 veckorna eller första terminen. Om din häst ingår i utbildningen behöver du inte betala för uppstallning utan bara för foder, strö och gödselhantering.

Arbetsplatsförlagt lärande (APL)

I din utbildning ingår minst 15 veckor Arbetsplatsförlagt lärande (APL), som innebär att du spenderar tid ute på en arbetsplats och utför dagligt arbete tillsammans med en handledare. Sveriges Ridgymnasium har många samarbetspartners runtom i Sverige där du kan göra din APL. Du har också möjlighet att göra APL utomlands i något land i Europa genom Erasmus+.

Gemenskap och kamratskap

På Sveriges Ridgymnasium kan du räkna med att hamna med andra elever med samma intresse: hästen.
Ledorden för Sveriges Ridgymnasium är Kvalitet - Delaktighet - Glädje.
På skolorna finns en stark gemenskap och kamratskap kring hästen och ridsporten. Alla skolor ligger vackert belägna i en lantlig miljö där stallet alltid bara är ett stenkast bort.

Är du intresserad och vill veta mer om Sveriges Ridgymnasium, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Sveriges Ridgymnasium

Skolor

Väldigt nöjd elev!
11 jan 2023
ÄLSKAR!

Jag går första året på SRG Flyinge och jag ångrar mig inte en sekund att jag valde skolan. Fantastiska lärare, hästar och miljön runt här. Man lär sig på ett bra och roligt sätt...

Visa hela
Elev åk 1 Flyinge
11 jan 2023

Rolig och kul utbildning men sker favorisering av vissa lärare.

Helena
28 jan 2021

Fanatisk skola med fina hästar och underbar personal 😊