Visar 1-4 av 4 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
  • = Riksintag
Visar 1-4 av 4 träffar

Mer om Processteknik

Processindustrin är idag fylld av 320 000 människor och där tillhör också de som jobbar indirekt, ofta regionalt, till exempel underleverantörer, maskintillverkare, konsulttjänster och service. Räknar vi med dessa är vi uppe i 600 000 personer som jobbar med processindustrin i Sverige.

På inriktningen Processteknik läser du produktionskunskap, produktionsutrustning och industritekniska processer. Du får lära dig om kemiska och mekaniska industriprocesser, kvalitetskontroll samt styr- och reglerteknik. Processteknik syftar också till att ge grundläggande kunskaper för arbete inom såväl industriell produktion som andra områden av arbetslivet där kompetens för tillverkning, underhåll och service efterfrågas. Programmet syftar även till att ge en grund för ett fortsatt lärande i arbetslivet och för vidare studier.

Industritekniska programmet

Du kan läsa inriktningen Processteknik på Industritekniska programmet och det är programmet för dig som vill jobba i industrier i framtiden. Du är en person som vill arbeta i en industri som utvecklar och tillverkar saker, sköter underhåll eller arbetar med återvinning. På utbildningen har du möjlighet till praktik som varieras med teori på ett naturligt sätt.

Industribranschen utvecklas i snabb takt och engelska språket blir allt viktigare för att kunna kommunicera med andra delar av världen.

Efter Industritekniska programmet

Industritekniska programmet är ett yrkesprogram och kan leda till jobb inom industrin som exempelvis:

•    Underhållstekniker, reparatör
•    Svetsare
•    Verkstadsmekaniker, CNC-operatör – Metall
•    Trätekniker, CNC-operatör – Trä
•    Processtekniker

Efter att ha läst processtekniksutbildningen kan du arbeta med planering och skötsel av driften vid kemiska eller mekaniska anläggningar där arbetet också kan innefatta flödeskontroller, tillståndsbedömningar och kvalitetsbedömningar.

Jämför dina favoriter