i Borlänge
Få mer information om skolan 👍

Om skolan

Rytmus gymnasium i Borlänge!

Rytmus musikgymnasium i Borlänge är en unik skola fylld av kreativa samarbeten med en tydlig målsättning att vara ett av Sveriges bästa estetiska gymnasier. Att flera av skolans lärare vid sidan om sina läraruppdrag också har professionella karriärer som kompositörer, skivproducenter, frilansmusiker, arrangörer m.m. är inspirerande för såväl elever som föräldrar och övrig personal.

Under dina tre år hos oss kommer du medverka i skolturnéer, Livenight, konserter och projekt. Vi anpassar ständigt undervisningen efter hur musikbranschen utvecklas och öppnar gärna dörren för branschens aktörer som inspirerar oss och ger oss kunskaper om livet utanför skolan. Du kommer också att få medverka på våra Clinics där du får inblick i olika delar av musikbranschen och hur det kan vara att arbeta i den.

Högskolebehörig efter Rytmus

Det estetiska programmet är högskoleförberedande och till de flesta utbildningar räcker en grundläggande behörighet. Om du behöver fler kurser för särskild behörighet kan du lägga till dem på ditt individuella val. Du som tänker börja på Rytmus har gett dig själv möjligheten att odla ditt musikintresse samtidigt som du håller dörren öppen för alla möjliga studie- och yrkesbanor. Under dina tre år på Rytmus är du klasskamrat med framtidens musiker och artister men även framtidens jurister, journalister, brandmän och entreprenörer.

Ansökan till Rytmus Borlänge

Elever ansöker till Rytmus via sin hemkommun. Antagning görs på betyg och arbetsprov.

Är du intresserad och vill veta mer om Rytmus Borlänge, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Rytmus Borlänge

Huvudman

AcadeMedia AB

Fristående gymnasieskola

150 gymnasieskolor

Marianna pluggar på Rytmus

Rytmus

Marianna Winther Nagata flyttade till Rytmus i Malmö från Färöarna. Nu ser hon fram emot livet efter studenten för att syssla med musik.

"Det bästa med Rytmus Borlänge är den fantastiska gemenskapen"

Rytmus Borlänge

Lovisa Pettersson är 18 år och går sista året på Rytmus Borlänge med inriktningen instrument/sång. Hon berättar hur det är att gå på skolan och hon ger sina bästa tips inför gymnasievalet.

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Rytmus Borlänge.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Andel lärare med leg. och behörighet 2023/24

Antal elever per lärare 2023/24

Rytmus Borlänge 10,1

Antal elever på skolan år 2023/24: cirka 130

Utbildningsstatistik

Genomsnittlig betygspoäng Behöriga till högskola Andel med examen inom 3 år

Estetiska programmet

14,9 90,7 90,2
  Sverige År
Totalt antal studerande cirka 130 2023/24
Genomsnittlig betygspoäng 14,9 14,9 2022/23
Andel behöriga till högskola 90,7 88,7 2022/23
Andel med examen inom 3 år 90,2 74,6 2020/21
Antagningspoäng medel 213,4 2023
Lägsta antagningspoäng 142,5 2023
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan