Linnea lärde sig mycket av utbytet

Rotary ungdomsutbyte

Hösten 2016 bestämde jag mig för att jag ville göra ett sommarutbyte i Frankrike, så jag ansökte till Rotarys sommar-utbytesprogram. Några månader senare hittade de en tjej i Frankrike som jag kunde göra utbytet med. Hon hette Lalie och bodde i byn Saint-Sauveur-Lendelin i Normandie. Vi tog kontakt och började planera datum för avfärd och hemkomst. Vi var båda väldigt exalterade över att få träffa varandra.

Jag skulle först spendera tre veckor hos hennes familj i Frankrike och sedan skulle hon spendera tre veckor hos mig och min familj. Vi lärde oss mycket av varandra och även fast tiden var kort så fick jag se mycket av den franska kulturen. Jag fick besöka fantastiska platser som till exempel Mont-Saint-Michel och Granville, testa franska maträtter och se hur vardagslivet är hos en fransk familj. Men det allra häftigaste var att få en ny vän från en annan kultur. Rotary försöker matcha studenterna så gott det går med ansökningen och därför hade jag och Lalie många gemensamma intressen. Vi båda spelar piano, gillar att shoppa och hitta på äventyr. Efter utbytet behöll vi kontakten och vi har hälsat på varandra varje sommar sedan dess. Vår nästa plan är att åka till Disneyland i Paris tillsammans.

Utan det här utbytet hade jag förmodligen aldrig fått den kärlek jag har för den franska kulturen, viljan för att resa och upptäcka världen som jag har nu. Utbytet inspirerade mig till att åka på utbytesår i Kanada som jag är på just nu. Att åka med Rotary igen kändes som det självklara valet.

- Linnea, 17

Läs mer om Rotary ungdomsutbyte

Ta kontakt med skolan

Fyll i kontaktformuläret om du vill ha mer information från Rotary.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.