"Möjlighet att utvecklas inom ridning på skoltid"

Ella Lindgren, Realgymnasiet Malmö

Ella Lindgren är 19 år och läser sista året Naturbruksprogrammet, inriktning häst på Realgymnasiet Malmö där hon även har lagt till naturvetenskap.

Varför valde du Naturbruksprogrammet, inriktning häst?

När jag var mindre var en av mina drömmar att kunna rida på skoltid och detta är idag verklighet. Jag valde Real då det är nära med bra förbindelser och för att skolan hade den utbildningen jag ville gå. Jag kunde även lägga till naturvetenskap vilket var avgörande då jag hade tankar på att bli ingenjör. Ella på Realgymnasiet Malmö

Berätta lite kort om din utbildning!

Generellt har man praktik en dag i veckan, karaktärsdag (inriktning) en dag i veckan och de övriga tre dagarna är man i skolan och läser ”vanliga” ämnen. På inriktningen häst lär vi oss om hästen, anatomi, behov och liknande. Andra roliga kurser, tyckte jag, var djurens biologi, engelska och aktivitetsledarskap. Teoretiskt arbete blandas med praktiskt så att man samtidigt får en känsla av vad man lär sig.

Hur är skolan?

Personligen gillar jag alla våra lärare och trivs i klassen. Vi är inte så många och är dessutom indelade i halvklass när vi läser ”vanliga ämnen”. Sedan läser var inriktning för sig och då är vi ännu färre. Skolan är lagom stor och trivsam, trevliga klassrum och det finns många sittplatser.

Jag är mycket nöjd med min tid på gymnasiet och har fått många nya vänner. Ettan kommer jag ihåg var rolig. Mycket fokus på naturbruk och grundläggande kunskap. I tvåan började vi fördjupa oss och fortsatte med studierna. I trean blev det mer fördelning på klassen för det är oftast nu man läser utökade kurser. Har man många sådana, vilket jag har, har man ofta en full vecka. Andra som inte läser några utökade eller bara några få kan man få större luckor och eventuellt lediga dagar i schemat. Utöver det har man har kommit närmare sina vänner och fått fler efter hand som man lärt känna klassen.

Hur var det att flytta till en ny stad?

2012 flyttade jag från den lilla byn Häljarp, utanför Landskrona, till stora staden Malmö. I början var omställningen svår men jag lyckades hitta vänner. När jag började gymnasiet hittade jag istället likasinnade människor som delade mitt intresse. Det gjorde att jag idag har fler vänner än jag någonsin haft tidigare.

Vilket är ditt drömjobb?

Mitt drömjobb skulle vara att ha ett rehabiliteringscenter för hästar. I trean får de som vill och anses vara redo göra yrkesprovet hästskötare. Detta klarade jag i maj-17 vilket gör att jag lättar kan få bättre stalljobb och har större chans för en bra lön i hästbranschen. Jag har även medvetet lagt till högskoleförberedande kurser och naturvetenskapliga kurser för att ha möjlighet att läsa vidare i framtiden.

Vad är det roligaste du har gjort under utbildningen?

Under första året i en kurs som hette djuren i naturbruket, fick vi under tre intensiva dagar ta ATV-körkort! Det var enormt roligt och man fick även prova att köra traktor. Riktigt roligt och kan vara bra att ha med i bagaget. I hästkurserna har vi bland annat gjort ett maskeradnummer och provat på voltige.

Möjligheten att ta hästskötarexamen, som jag numera har, var viktig för mig. Om man vill arbeta med hästar så är den väldigt bra att ha för det ger dig en större arbetsmarknad. I kombination med det har jag utvecklats i min ridning och lärt mig mycket om hur hästen fungerar och dess behov, vilket kommer att vara till stor hjälp för mig i framtiden. Jag är väldigt stolt över att jag tog hästskötarexamen och att jag fick jobb på min senaste praktikplats, på Irland!

Vad engagerar dig i dina nuvarande studier?

För mig är motivation enormt viktigt. Utan motivation är det svårt att lära sig så det är nummer ett för mig! Hästar är min motivation samt att unna jobba med det jag vill efter gymnasiet. Roligast är att man får göra det man tycker är kul, vilket även genererar motivation.

Vad har du för planer efter studenten?

Jag har fått sommarjobb på den gården jag hade praktik på i Irland så jag reser dit kort efter studenten. Därefter får vi ta det som det kommer. Planen finns att läsa vidare i framtiden.

Har du några tips till dem som vill plugga/arbeta inom samma bransch som dig?

Se till att ha ett bra avtal om du ska jobba inom hästbranschen och att plugga hästrelaterade ämnen är mycket givande och lärorikt. Men viktigast är att ha bra arbetsvillkor och verkligen veta vad som ingår i avtalet, försäkringar och liknande.

Läs mer om Realgymnasiet Malmö