"Lärarna är otroligt bra och kunniga i sina ämnen"

ProCivitas Stockholm

Emily de Connick går Samhällsvetenskapsprogrammet på ProCivitas i Stockholm.

Hur kommer det sig att du valde ProCivitas Stockholm?

- För att skolan har så mycket att erbjuda, även utöver studierna, exempelvis genom Erasmus-samarbetet, mentorsprogrammet och att vi elever får engagera oss genom att starta utskott på skolan.

- Det är väldigt lätt att skolan blir en plats man går till enbart för att studera, på ProCivitas är det mycket mer än så.

Vilket program läser du och varför valde du det?

- Jag läser Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap. Det som tilltalade mig mest var att vi får läsa psykologi, sociologi och andra kurser inom beteendevetenskap.

Hur är lärarna?

- Lärarna är otroligt bra och kunniga i sina ämnen! De vill att eleverna ska lyckas och man känner verkligen att man vill vara på deras lektioner. Dels för att man lär sig mycket men även för att man tycker om dem som personer.

Berätta om stämningen på skolan

- Stämningen är väldigt bra, vilket är är superviktig för mig och en stor del till varför jag trivs. För mig är det viktigt att det känns roligt och motiverande att gå till skolan.

Berätta om kårandan på skolan

- Elevkåren på skolan är otroligt engagerade och jobbet de gör är väldigt uppskattat!

- Det finns ett stort intresse bland elever att starta egna utskott och gå med i elevkåren. Jag själv driver PCCAC (ProCivitas College Application Committee) som är ett utskott för alla elever som är intresserade av att studera utomlands efter gymnasiet.

Vad har du för framtidsplaner?

- Jag vill studera i USA, gärna på ett toppuniversitet! Det lutar åt sociologi just nu, men i alla fall något inom beteendevetenskap.

Varför ska man välja ProCivitas?

- För att man är studiemotiverad, för att man vill ha bra lärare och för att man vill ha en stark gemenskap med mycket aktiviteter även utöver studierna!

Vad är dina tips till en elev som ska välja gymnasium?

- Besök skolornas öppna hus, gå på gymnasiemässan och prata med elever som går på skolorna. Känn av stämningen, se dig om i skolornas lokaler och vad de har att erbjuda, det är viktigt att du trivs!