Hilda på El- och energiprogrammet

Praktiska gymnasiet Norrköping

Hilda på El- och energiprogrammet

Hilda läser årskurs två på El- och energiprogrammet på Praktiska Gymnasiet. Hon valde inriktningen Elteknik för att hon var intresserad av ett yrkesprogram där man kunde få jobb direkt efter studenten.

Varför valde du att läsa just El- och energiprogrammet?

Valet stod mellan El, Bygg och VVS, bara det var något praktiskt. Jag tänkte tillbaka på när vi hade NO och gjorde kretsar i tekniken, det var kul och så tyckte att det verkade intressant med Elteknik. Jag gillar att pilla med saker och jag vill att det blir rätt, man kan nästan säga att jag är lite av en perfektionist.

Vad får du lära dig på inriktningen Elteknik?

Mestadels lär vi oss grunderna om olika installationer och de moment som vi gör. Vi lär oss att utföra jobbet på ett bra och säkert sätt. Det är väldigt kul att hålla på med elen och det är mycket problemlösning. Det mesta man gör att felsöka, hitta problemet och åtgärda det samt hitta det smartaste och snyggaste sättet att lösa problemet på. Efter studenten är jag färdig Larmtekniker.

Hur är gemenskapen på Praktiska Gymnasiet?

Mina lärare är jättemysiga och trevliga, en av de bästa grejerna med skolan är lärarna, de får mig att vilja lära mig mer och hjälper mig så att jag förstår. De är inte bara lärare utan också kompisar till klassen. Vi är en ganska stor klass, alla är trevliga och är vänner, jag gillar att vara i mindre grupper så jag har två kompisar som jag hänger mest med.

Tror du att du kommer plugga vidare?

Ja men inte direkt, jag kommer läsa till högskoleförberedande så att jag kan plugga vidare senare. Jag ska jobba efter studenten, mestadels för att få en stadig inkomst och tjäna lite pengar.

Vad är det roligaste med att plugga på Praktiska Gymnasiet?

Praktiken! Jag trivs väldigt bra med min handledare och jag gillar när vi åker ut och gör jobb, även om det bara är vanliga installationsjobb.

Vad är det bästa med att vara ute på praktik (APL)?

Att man får lite rutin och får provsmaka på arbetslivet. Man lär sig att ibland måste man göra saker som är tråkigt för att kunna lära sig. Man får känna på hur det är att jobba på riktigt.

Vad får du göra på din praktikplats?

Jag kopplar eluttag, knappar och lampor, klamrar kabel, lägger golvvärme, jag har även hjälpt till att koppla in en bubbelpool. Det är väldigt mycket estetiskt tänk, för att det ska se bra ut, och mycket problemlösning.

Skulle du rekommendera El- och energiprogrammet till andra?

Ja, om man känner att det passar med el och tycker att det är kul, jag gillar det! Jag tycker det är fin balans att både kunna jobba på en yrkesplats och jobba i skolan. Med praktiken får man testa på och lite mer djupdyka i hur det är att jobba innan man går ut på riktigt.