Filippa berättar om Praktiska Gymnasiet Ystad

Praktiska Gymnasiet Ystad

Filippa Wirén går El och Energiprogrammet på Praktiska Gymnasiet Ystad

Filippa Wirén är 17 år och läser programmet El och Energi på Praktiska Gymnasiet Ystad. Hon har valt inriktningen elteknik.

Varför sökte du till skolan?

– Jag sökte hit för att man har mycket praktik, det kändes roligt!

Varför valde du att läsa el och energi?

– Jag valde detta program för att jag tycker de är intressant och roligt.

Vad är det bästa med ditt program?

– Att få komma ut på praktik! Jag tycker verkligen om min praktikplats, det gör dagarna så mycket roligare.

Vad vill du göra efter studenten?

– Jag vill fortsätta med el, det är så roligt att hålla på med. Jag kan tänka mig att arbeta med detta i framtiden.

Vad ska man tänka på när man väljer gymnasium?

– Man ska tänka på hur själva skolan är och välja ett program med de yrket man vill bli. Praktiska Gymnasiet är perfekt för dig som vill blanda det praktiska och teoretiska.

Varför ska man söka till Praktiska Gymnasiet Ystad?

– Jag tycker man ska söka hit om man vill känna på arbetslivet. Sen har man också stor chans till anställning direkt efter studenten eftersom man är ute på mycket praktik, vilket är toppen!