Moa berättar om Hantverksprogrammet på Praktiska Gymnasiet Västerås

Praktiska Gymnasiet Västerås

Moa Mitts pluggar hantverksprogrammet på Praktiska Gymnasiet Västerås

Moa Mitts går det tredje och sista året här på Praktiska Gymnasiet Västerås. Hon läser hantverksprogrammet och har valt inriktningen hår- och makeupstylist och pluggar även till att bli nagelterapeut. - Men jag är extremt taggad och förväntansfull på hur framtiden kommer att se ut!

Varför valde du ditt program?

För att jag alltid har haft ett stort intresse för både naglar och smink under hela min uppväxt. Jag har tydliga minnen från när jag var liten och ofta sminkade mina dockor. Intresset för smink och naglar har hängt med mig väldigt länge och är när jag fick chans att välja en linje på gymnasiet som inriktar sig på det så tänkte jag, varför inte? Det är det bästa val jag har gjort! Att man under sin skoltid kan hålla på med sitt stora intresse och även få chans att bli certifierad så att jag kan jobba med det här efter studenten är väldigt bra.

Berätta lite kort om din utbildning.

Nu i trean har jag inga vanliga lektioner, som matte eller svenska. Det beror på att vi redan har läst klart de ämnena i ettan och tvåan. Nu har jag endast praktik på min APL-plats och en dag i veckan är jag inne på skolan och har lektion inom min stylist-inriktning. När man är lärling så har du praktik varje vecka. I ettan hade vi en dag och i tvåan var det tre dagar i veckan.

Vad är det roligaste med att vara ute på APL?

Jag har valt att ha min lärlingsplats i Stockholm. Där tar jag emot kunder dagligen inom naglar och spraytan. Jag kommer även få chans att utbilda mig inom lash lift och brow lift på min salong. Det är så bra att man även kan få chans att bli diplomerad i andra saker utöver det som finns på skolan.

Varför ska man söka till Praktiska Gymnasiet Västerås?

För att det är en praktisk skola! Fördelen med det är att du kan vara lärling och även ha en lärlingsplats på en salong eller en butik. När man är lärling och har en lärlingsplats så får du även 1000 kronor extra i månaden av CSN. Jag tycker att ni som funderar på att börja på Praktiska Gymnasiet verkligen ska ta till er chansen. Det har varit så roligt att följa min egen utveckling och se hur man utvecklas och blir både säkrare och bättre för varje dag som går.