Natalie om att plugga till svetsare

Varför valde du att plugga till svetsare?

När jag gjorde mitt gymnasieval stod det mellan florist och svets, tyvärr kom jag till insikt att jag inte gillar blommor så mycket men jag är väldigt händig och då kändes svets bra. Det är ett tufft yrke som känns rätt ballt och det passar mig. Jag tycker inte om att sitta still, jag vill röra på mig och arbeta fysiskt. Dessutom har jag kompisar som går på den här skolan och jag ville gärna börja gymnasiet med dom så därför fick det blir detta program. Jag har träffat många nya, roliga personer av att gå här.

Hur är det att gå på Praktiska Gymnasiet Uppsala?

Jag trivs hur bra som helst i min klass, dom får mig alltid att skratta! Man kommer in i alla grupper, det är aldrig någon som är själv här på skolan. Vi hänger allihopa över programmen. Alla på vvs, bygg, måleri, svets och fordon finns under samma byggnad så det blir naturligt att vi umgås och lär känna varandra. Vi är en jättestor vängrupp och det gör verkligen att man trivs här. Det många inte tänker på är att en praktisk linje är ganska tuff också, det krävs att man orkar alla tre åren och har intresset för att lära sig sitt yrke. Vissa har det tufft och latar sig mycket, men är man driven och villig att satsa så kommer man långt. Då blir hela gymnasietiden mycket roligare också.

Hur är lärarna på skolan?

Alla lärare är schyssta här, dom kan vara stränga men dom är alltid rättvisa. Det är mycket eget ansvar och det är just det som är den stora skillnaden från högstadiet. Här hänger allt på dig, att du gör det du ska och klarar det av det. Lärarna är såklart alltid med dig och vägleder dig åt rätt håll. Men det stora ansvaret vilar på ens egna axlar. Dessutom tycker jag det är en bra prövning inför arbetslivet att gå ett yrkesprogram, struntar du i skolan och skolkar mister du CSN. Kommer du inte till jobbet får du ingen lön. Det är bra att man blir lite härdad och förberedd.

Hur är det att vara på praktik (APL)?

Praktiken är jättebra, det ger den verkliga upplevelsen av arbetslivet, både på gott och ont. Det är tufft och tidiga morgnar, men man lär sig alltid på riktigt och får testa på moment som vi inte hinner med i skolan. Det blir liksom äkta. På min praktikplats har jag fått svetsa ihop 11 stycken vedkorgar till uteserveringar och byggt staket till ett dagis. Jag har också fått hjälp med att bygga ihop en del saker hemma hos mig, jag behövde krokar som jag fick tillverka på APL-platsen. Dom är verkligen schyssta där jag praktiserar och dom ställer alltid upp för mig.

Vad vill du göra efter studenten?

När jag är klar med skolan skulle jag vilja testa ett helt annat spår och jobba som kock! Jag jobbar extra på en restaurang just nu och det hade varit roligt att få spendera dagarna i ett kök. Jag har alltid svetsutbildningen att luta mig tillbaka på och jag kommer kanske vilja gå tillbaka till det, men först vill jag testa något nytt. Jag har även tankar på att plugga vidare, till vad vet jag inte riktigt än.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

Det roligaste har helt klart varit att få lära sig bygga saker! Jag är riktigt nöjd med mitt gymnasiearbete där jag gjorde ett jättefint bord! Jag sålde det samma dag som det blev klart och fick en riktigt stor slant för det. Det är jag riktigt stolt över.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Jag skulle säga att man ska vara förberedd på att det kommer bli tufft, man skojar inte runt på en praktisk linje som många verkar tro. Vissa stunder har vi väldigt roligt såklart men det är många seriösa stunder också. Man bär ofta ett stort ansvar i sin yrkesroll och det är viktigt att komma ihåg och förstå det. Läs på vad det är du vill plugga och vad det innebär, gör noga research, kolla mycket bilder och videos om vad programmet går ut på. Framförallt: kom förberedda och glada! Och funderar du på ett yrkesprogram tycker jag Praktiska Gymnasiet Uppsala är toppen, du får verkligen den hjälp du behöver här. Under dina tre år kommer du få många bra erfarenheter och lära dig massor inför arbetslivet.

Läs mer om Praktiska gymnasiet Uppsala

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Uppsala.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.