Adam berättar om VVS- och fastighetesprogrammet

Adam

Adam Ortstad går det första året på VVS – och fastighetsprogrammet här på Praktiska Gymnasiet Uppsala.

Varför valde du att läsa VVS?

– Jag valde VVS för att jag gillar att arbeta med händerna. Praktiska Gymnasiet är en av få skolor som har den utbildningen och jag tycker om att skolan är liten.

Vad har ni fått göra hittills?

– I början är det ganska mycket teori och nu på vårterminen är det mer praktisk utbildning. Lärarna försöker alltid anpassa undervisningen om eleverna vill eller behöver det. I ettan har vi praktik två dagar i veckan från sportlovet till sommarlovet. Det är bra med praktik och jag kände mig förberedd eftersom vi har haft en del teori inför.

Hur är lärarna och klassen?

– Lärarna är bra. Klassen är rolig med många olika personligheter.

Vilket är ditt drömjobb?

– Efter studenten vill jag jobba så mycket som möjligt som rörmokare så att jag får ihop alla timmar och blir klar lärling.

Vad är det bästa med att vara ute på APL?

– Att jag får se hur de teoretiska sakerna vi lär oss i skolan fungerar i arbetslivet. Jag får hjälpa till med flera olika saker, som att dra slang eller sätta upp takjärn.

Varför ska man söka till Praktiska Gymnasiet Uppsala?

– Skolmaten är bra! Det är liten skola där jag lär känna alla snabbt.