“Vi vill plugga vidare till Elingenjörer”

Mahnaz och Saif går i samma klass på Praktiska Gymnasiet. De läser Elteknik på El- och energiprogrammet och kan börja jobba som elektriker direkt efter studenten.

Hur är det att plugga Elteknik?

Varför valde ni att läsa just El- och energiprogrammet?

Saif: Min pappa är elingenjör och har sedan jag var liten lärt mig olika enkla saker. Det har väckt mitt intresse vilket gjorde att jag var 100% säker på att jag skulle välja el. Det är en dröm för mig att i framtiden kunna jobba med pappa.

Mahnaz: Samma sak för mig, flera i min familj jobbar som elingenjörer. De har alltid sagt att det är roligt att jobba med el!

Berätta vad ni får lära er på inriktningen Elteknik.

Mahnaz: Första året läser vi mycket teori kopplat till el och energi, det är svårt men man måste lära sig allt från grunden. Exempelvis olika namn på vägguttag, säkerhet, färger på kablar och hur de fungerar.

Saif: Jag tycker att det vi får lära oss är intressant. Jag har utvecklats mycket under ett år och har exempelvis lärt mig hur man jobbar säkert.

Hur känns det att ni snart ska ut på praktik (APL)?

Mahnaz: Det känns jätteskönt och roligt! Det jag ser fram emot mest är att få lära mig nya saker och utvecklas.

Saif: Jag älskar att lära mig nya saker! Jag ser fram emot att känna att jag vet vad jag gör. I framtiden vill jag att min pappa ska kunna ringa och fråga om jag kan ta ett uppdrag hos en kund som behöver hjälp, och då självsäkert svara att “Ja, det kan jag!”.

Vad vill ni göra efter studenten?

Saif: Jag vill gärna börja jobba på min pappas firma efter studenten. Efter att jag fått min elbehörighet vill jag börja läsa på högskola och bli elingenjör.

Mahnaz: Jag vill också läsa vidare till elingenjör efter att jag har jobbat några år.

Har ni några tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Saif: Följ vad du älskar! Om du exempelvis är intresserad av el så är det programmet det bästa valet för dig, det finns massor jobb och du får en bra lön.

Mahnaz: Välj vad du vill, vad du känner för. I framtiden är det viktigt att du är glad för att trivas med ditt jobb! Många tänker att ett yrkesprogram är lätt, men så är det verkligen inte. Varje yrke behöver sin kunskap och det tar tid att lära sig, man kan inte bara plugga inför ett prov för att sedan tappa kunskaperna. Du måste komma ihåg allt för att klara dig i jobbet.

Läs mer om Praktiska gymnasiet Malmö Norra

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Malmö Norra.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.