Maja studerar på Handels- och administrationsprogrammet

Praktiska Gymnasiet Luleå

Maja på Praktiska Gymnasiet Luleå

Maja Pålsson går det tredje och sista året på Handel- och administrationsprogrammet. Hon tycker att programmet passar alla som tycker om att utmana sig själva.

Varför valde du Praktiska Gymnasiet Luleå?

Jag valde skolan för att jag gärna lär mig kunskaper ute i arbetslivet. Jag tycker att det är mycket roligare och mer lärorikt. Jag valde mitt program för att jag alltid tyckt om att jobba med människor och att sälja.

Hur var det att börja på skolan?

Jag flyttade hit från Kiruna för att gå denna linje. Att hitta nya vänner är så individuellt, men för mig så var det lätt att komma in i klassen. Det gick bra att lära känna alla tack vare sammanhållningen som byggs när det är små klasser. Vi läser grundämnen med andra klasser, så man lär känna alla möjliga.

Berätta lite om din utbildning.

Vi får lära oss mycket teoretiskt om hur man säljer, exponerar, marknadsför och allt däremellan som har med arbete i butik att göra. På sin APL-plats får man chans att kliva utanför sin komfortzon och jobba med alla typer av människor och lära sig att arbeta som säljare eller expedit.

Hur tycker du att lärarna på skolan är?

Vi har väldigt bra lärare! De ser alltid varje elev för sig och hjälper till med att individanpassa utbildningen. Eftersom att vi har väldigt små klasser finns det också mer möjligheter att be om hjälp.

Vilket är ditt drömjobb?

Jag har inget speciellt drömjobb, men jag vill gärna jobba med människor. Jag får väldigt mycket kunskap om människor från att utbilda mig inom handel. Du har möjlighet att läsa högskoleförberedande ämnen här för dig som vill plugga vidare efter gymnasiet. Jag rekommenderar alla att välja till det, så slipper du tänka på det om du någon gång vill läsa vidare.

Vilket är ditt bästa minne från utbildningen hittills?

Mitt bästa minne är från den dagen jag fick min praktik på Jeansbolaget. Jag trivs så otroligt bra plus att jag fått ett extrajobb där tack vare min APL.

Vad är det bästa med att vara ute på APL?

Att man får träffa så mycket nya människor, skaffa kontakter på arbetsmarknaden och jobba med det man tycker om. På min APL-plats får jag göra allt från att beställa hem varor, packa upp, sälja och leda säljsamtal med kunder.

Varför ska man söka till Praktiska Gymnasiet Luleå?

Jag rekommenderar vår skola till alla som hellre lär sig praktiskt än teoretiskt. Skolan och mitt program passar alla som tycker om att utmana sig själva och vill testa på att gå utanför sin komfortzon.