Josefine pluggar Vård- och omsorgsprogrammet

Praktiska Gymnasiet Karlstad

Josefine på Praktiska Gymnasiet Karlstad

Josefine Eriksson är 20 år och läser vård- och omsorgsprogrammet på Praktiska Gymnasiet Karlstad.

– Jag hade hört bra saker om skolan och tyckte om att den är liten. Men framförallt sökte jag till Praktiska Karlstad för att jag vill bli undersköterska.

Varför valde du vård och omsorg?

För att jag älskar att jobba med människor och kände att undersköterska var ett bra val för mig.

Vad är det bästa med ditt program?

Att det är mycket praktik. Jag lär mig mer när jag är ute på en arbetsplats och får göra saker.

Vad vill du göra efter studenten?

Jag vill börja jobba så fort som möjligt! Jag tror inte det kommer bli några svårigheter att hitta jobb som undersköterska.

Vad ska man tänka på när man väljer gymnasium?

Man ska välja något man själv är intresserad av och inte något ens kompisar väljer. Det är viktigt att inte stressa fram sitt beslut utan tänk igenom det. Det är också bra att besöka skolan många gånger.

Varför ska man söka till Praktiska Gymnasiet Karlstad?

Det är en liten skola vilket gör att det känns som en familj. Jag tycker att lärarna är bäst och de ser alltid eleverna.