Anton pluggar Barn- och fritidsprogrammet

Praktiska gymnasiet Gävle

Anton läser Barn- och fritidsprogrammet på Praktiska gymnasiet i Gävle

Anton Wågberg pluggar andra året på Barn- och fritidsprogrammet på Praktiska Gymnasiet i Gävle. Han läser inriktningen pedagogiskt arbete och får lära sig mycket om sociala beteenden och pedagogiskt ledarskap.

Varför valde du att läsa Barn- och fritidsprogrammet?

– Jag vill bli polis och valde programmet för att lära mig mer om sociala beteenden. I skolan får vi lära oss hur man bemöter människor med olika förutsättningar och om diagnoser som ADHD och Aspergers, för att kunna arbeta med de som har det. Mycket av det vi läser kan förknippas med polisyrket och ger mig erfarenhet som jag sedan har användning av i arbetet.

Vad tycker du om skolan?

– Det är en liten skola med bra lokaler, och jag gillar att det är få elever i skolan samtidigt så det är enkelt att få hjälp av lärarna. Det som är bra med Praktiska är att man har lektioner ihop med andra klasser vilket skapar en stor gemenskap och alla känner sig trygga. Lärarna är jättebra och de vill verkligen att man ska lyckas.

Vilket är ditt drömjobb?

– Polis! Men jag ska jobba lite innan jag pluggar vidare, polisyrket kräver en viss bakgrund och jag vill inte vara för ung. Efter studenten har jag tänkt jobba som väktare och då behöver jag gå en tilläggsutbildning genom ett säkerhetsbolag.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

– Jag har många bra minnen, speciellt att jag lärt mig så mycket om människan. Att kunna förknippa de man möter ute på APL med det vi läst i skolan visar att vi har nytta av allt vi lär oss.

Vad får du göra på din APL?

– I ettan var jag på ett dagis, men nu är jag på Kunskapsskolan. Jag är lite som en extralärare, jag hjälper till och stöttar upp där det behövs. Med APL får man en helt annan bild av det teoretiska och det är kul att kunna använda det i praktiken.

Skulle du rekommendera programmet till andra?

– Ja, det skulle jag göra! Det är en otroligt bra och lärorik utbildning, vill man nå ett mål och bli till exempel personlig assistent så lär man sig allt som behövs.