Alicia om Personbil på Fordon- och Transportprogrammet

Praktiska gymnasiet Sundsvall

Alicia om Personbil

Alicia går Fordon- och transportprogrammet med inriktning på Personbil på Praktiska Gymnasiet Sundsvall. Det som gör att Alicia trivs så bra på skolan är lärarnas genuina intresse för elevernas mående och skolgång, lärarna ger henne alltid stöttning och hjälp när hon behöver det.

Varför valde du Fordon och transport?

Jag valde det här programmet eftersom jag först och främst är väldigt intresserad av bilar och motorer. Sedan gillar jag att arbeta praktiskt med händerna och det får jag verkligen möjlighet till här på Praktiska Gymnasiet Sundsvall. Dessutom har man stora möjligheter till jobb efter studenten, därför valde jag Fordon och transport och jag är otroligt nöjd med det!

Hur gick ditt gymnasieval till?

Mitt gymnasieval var lite jobbigt. Jag hade lite problem med att jag inte visste om jag skulle gå Praktiska Gymnasiet eller inte, det kändes inte riktigt rätt först. Jag kommer inte ifrån Sundsvall och därför tyckte jag det var lite läskigt och annorlunda från vad jag var van vid sedan innan. Men när jag sedan kom in i hur allting fungerar så trivdes jag mycket bättre! Jag märkte tydligt att lärarna alltid fanns där för mig. Det fanns bra stöttning och hjälp och det blev mycket bättre, jag ångrar mig inte en sekund att jag valde att gå här!

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet i Sundsvall?

Jag tycker det är jättebra här! Jag trivs i min klass, men på grund av corona har vi inte kunnat ses så mycket och dessutom så bytte vi klasser i andra året. Jag känner mest de kompisar jag fick under första året. Annars trivs jag bra på skolan, vi har en bra verkstad att öva i. Jag tycker även om mina lärare jätte- jättemycket! De finns alltid där och hjälper en, det är väldigt tydligt att våra lärare alltid vill vårt bästa. De ser till så det blir bra för varje elev som kommer hit. Om man skulle må dåligt eller känna sig nere så får man stöttning och hjälp.

Hur är det att vara på praktik?

Jag trivs jätte- jättebra på min praktik! Man får en fot in i arbetslivet och det är väldigt viktigt. Jag har till och med redan blivit erbjuden sommarjobb på företaget jag praktiserar på! Jag tycker upplägget med praktiken är väldigt bra också, just nu praktiserar jag fyra dagar i veckan. Under de dagarna får jag gå med min handledare hela tiden och lära mig. Sedan släpper han mig så jag får gå fritt i dom saker jag känner mig trygg i att göra. På praktiken får jag göra i princip allt som man gör på en bilverkstad. Det är mycket service och bromsbyten, jag har fått testa på motorbyten också. Jag gör allt det som kunderna vill ha hjälp med, precis som övrig personal.

Vad vill du göra efter studenten?

Bli mekaniker!

Tror du att du kommer plugga vidare?

Jag funderar på att plugga vidare till lackerare, det tycker jag också är roligt och intressant.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen hittills?

Det roligaste och bästa har varit praktiken, att man fått vara ute på en riktig arbetsplats och hjälpa till och lära sig. Dessvärre har vi inte kunnat göra så mycket med klassen på grund av corona, vi hade en klassdag på skolan när vi började här och det var väldigt trevligt.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Jag skulle vilja tipsa om att man åker ut till skolan och ser hur det är där. Om det är så att man är intresserad av ett praktiskt program, som Fordon och transport, då tycker jag man kan testa åka till en verkstad och var där en dag. Fråga om du får praktisera lite och testa på hur yrket känns.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Sundsvall?

Jag tycker att man ska söka hit eftersom alla här är väldigt personliga med en, man känner sig välkommen här. Har man problem finns det alltid någon att prata med. Man märker på lärarna att de har ett genuint intresse av att hjälper en, det är det de brinner för.

Läs mer om Fordons- och transportprogrammet, Personbil

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Sundsvall.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.