Nathalie och Saga på Fordon- och transportprogrammet

Praktiska gymnasiet Skövde

Nathalie och Saga - Fordon- och transportprogrammet

Nathalie och Saga på Fordon- och transportprogrammet

Nathalie och Saga går andra året på Praktiska Gymnasiet Skövde, båda tjejerna bär med sig intresset för bilar sedan barnsben och därför blev Fordon och transport med inriktning på Personbil ett självklart val på gymnasiet. Med praktiska moment lär de sig allt om kamremsbyte, drivaxlar och byten av däck- och vattenpumpar.

Varför valde ni Fordon och transport?

Saga:  Jag har alltid haft intresse för bilar ända sedan barnsben, därför tyckte jag det var roligt att få fortsätta och utbilda mig inom det jag brinner för. Jag valde Praktiska Gymnasiet Skövde eftersom det är en liten skola som erbjuder mycket praktik.

Nathalie: Jag har också haft intresset av bilar så länge jag kan minnas och därför valde jag den här utbildningen, att praktiska erbjuder så mycket praktik är ett stort plus!

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Skövde?

Nathalie: På Fordon och transport lär vi oss allt från hur en växellåda fungerar, till inredning av bilar och elektroniken. Vi lär oss i princip allt praktiskt om bilar, vilket är superkul! Jag tycker våra lärare är jättebra, alla har verkligen en god relation med dem. Klassen tycker jag också är toppen, vi fungerar bra ihop allesammans.

Saga: Lärarna är verkligen helt underbara och vår klass är som en enda stor familj! Jag tycker alltid det är lika roligt att komma till skolan och få träffa alla. Dessutom håller vi på att bygga ut vår verkstad vilket är jättebra, jag tror det kommer bli riktigt fint.

Vad vill ni göra efter studenten?

Saga: Jag tror att jag skulle tycka det var kul att arbeta inom kundtjänst och med kundrelationer på något företag. Jag gillar kontakten med andra människor. Efter studenten kan man jobba med rekond, på lager eller på rullband, eller så jobbar man vidare och tar lastbilskort. Det finns många olika möjligheter.

Nathalie: Jag vill bli bilförsäljare eller traktorförsäljare, det tycker jag verkar kul. När man tagit studenten från vår linje kan man exempelvis jobba som bilmekaniker men det finns ett stort utbud på möjligheter, det är bara fantasin som sätter gränser.

Vad är det roligaste ni gjort under utbildningen?

Saga: Jag tycker precis varje dag är rolig eftersom vi har en sån bra klass! Vi brukar skoja och skämta med varandra väldigt mycket, det blir en härlig stämning.

Nathalie: Jag tycker alltid att det är extra roligt när jag får nya utmaningar och lär mig något nytt. Något jag alltid kommer minnas härifrån är hur vi i klassen blivit som en enda stor familj och hur härliga alla är.

Vad är det bästa med praktiken?

Saga: Det allra bästa med att ha praktik är möjligheten att lära sig hur det fungerar på en arbetsplats på riktigt, det ger en inblick i ens egna framtida yrkesroll efter studenten. På praktiken får vi göra allt som kunderna behöver och vi får åtgärda det som är fel på bilarna. Det kunden vill ha får man leverera.

Nathalie: Jag tycker det allra bästa är att man träffar och lär känna så många härliga personer inom branschen. Som praktikant får vi göra allt det som görs av en vanlig anställd, lite exempel på saker är att vi byter bromsar, utför service, gör kamremsbyte, drivaxel, byter vattenpump, däckbyte och byte av länkarm och mycket mer. Allt som behövs åtgärdas på bilarna fixar vi.

Skulle ni rekommendera Praktiska Gymnasiet Skövde och Fordon och transport till andra?

Saga: Ja det skulle jag, om man har ett intresse för något av de programmen som skolan erbjuder så tycker jag man ska välja det, man lär sig allt praktiskt här. Dessutom tycker jag det är skönt att det är en mindre skola. Med färre elever blir man kompisar med personer från andra linjer och årskurser, det är härligt.

Nathalie: Jag rekommenderar också Praktiska Gymnasiet Skövde, har man intresse för de program skolan har att erbjuda kommer det gå hur bra som helst. Som Saga berätta känner man alla här på skolan vilket gör att det känns tryggt och det skapar en bra gemenskap.

Läs mer om Fordons- och transportprogrammet, Personbil

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Skövde.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.