Sally Holmgren om Restaurang och livsmedel

Praktiska gymnasiet Örnsköldsvik

Sally Holmgren om Restaurang och livsmedel

Sally Holmgren går första året på Restaurang och livsmedel på Praktiska Gymnasiet Örnsköldsvik. På programmet får hon lära sig allt om råvaror och hur man tillreder dom, man får lära sig alla grunder och sedan får man experimentera vidare.

Varför valde du Praktiska Gymnasiet Örnsköldsvik?

Jag sökte först Restaurang och livsmedel i Umeå, men den utbildningen lades ner och då skyndade jag mig att hitta någon annan skola som hade samma program, då blev det Praktiska i Örnsköldsvik.

Varför passar Restaurang och livsmedel dig?

Jag har alltid varit intresserad av mat och få skapa en bra måltid. Jag är jättenöjd över mitt val eftersom jag utbildar mig inom mitt intresse. Jag får lära mig olika saker om råvaror och hur man kan använda dem på många olika vis. Man får lära sig grunderna och sen får man även försöka att experimentera vidare. Jag tycker också att det är bra att man får göra fel ibland, då löser vi det genom att göra om och och göra rätt, det lär man sig mycket på.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Örnsköldsvik?

Det är alltid så lugnt och skönt att komma hit, jag känner mig trygg här. Jag trivs väldigt bra med mina lärarna och vi har ett bra kök att lära oss i. Lärarna låter oss testa oss fram och de hjälper oss om något blir fel. De lyckas alltid få oss på bra humör, de peppar oss väldigt mycket och är positiva och glada. Det smittar av sig. Jag känner mig alltid trygg och sedd här.

Hur är det att vara på praktik?

Jag har tyvärr inte haft praktik än, men jag längtar tills vi ska ha det i år två så jag får se hur det går till i köket på olika restauranger. Men vi har fått prova på en massa saker inne på skolan och det har varit bra och givande. Jag har även haft sommarjobb inom branschen så jag vet lite hur det går till. Det ska bli roligt med praktiken och se hur kockarna jobbar så jag får nya kunskaper. Jag längtar även efter att få visa upp mina kunskaper och få bra omdömen med mig.

Vad vill du göra efter studenten?

Efter studenten vill jag arbeta i restaurangbranschen som kock. Jag tror inte jag kommer plugga vidare, inte som jag känner just nu.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

När vi hade ett AG-möte med en restaurang från Stockholm. Då visade kocken Jureskog oss olika köttsorter och hur man styckar. På grund av Covid19 så har vi inte fått göra så många studiebesök detta år, men jag längtar och hoppas på att få se mera olika kök och restauranger utanför Örnsköldsvik de kommande åren. Det har självklart varit jätteroligt med matlagningen och få skapa olika rätter, att kunna ta det vidare i sin tanke och utveckla den.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Om du ska söka Restaurang och livsmedel är det bra att ha intresse för matlagning så att man blir peppad och tycker att det är kul. Man lär sig hela tiden mer och mer. Ett annat tips är att ta till vara på tiden man är i skolan så slipper du jobba så mycket hemma.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Örnsköldsvik?

Det är en liten och gemytlig skola som ligger bra till med trevliga elever och personal. Skolan tar alla eleverna på allvar, man syns och man har någon att prata med. Jag har växt och utvecklats väldigt mycket under mitt första år här.

Läs mer om Restaurang- och livsmedelsprogrammet, Kök & servering

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Örnsköldsvik.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.