Freja på Hantverksprogrammet

Praktiska gymnasiet Nacka

Freja på Hantverksprogrammet

Freja går andra året på Hantverksprogrammet med inriktning Hår- och makeupstylist på Praktiska Gymnasiet Nacka. Hon trivs väldigt bra på skolan och berättar hur hon efter studenten drömmer om att starta ett eget företag inom skönhetsbranschen.

Varför valde du Hantverksprogrammet?

För att jag ville ha mycket praktik och var lite skoltrött. Jag var modell åt programmet på gymnasiemässan och tyckte det verkade kul. Dessutom gillar jag att vara kreativ och hålla på med färger och rita, så jag är väldigt nöjd med Hantverksprogrammet.

Vad tycker om Praktiska Gymnasiet Nacka?

Jag tycker om skolan och jag trivs. Jag gillar min klass, alla är snälla och vi har en bra gemenskap. Lokalerna är anpassade efter alla yrken och utrustade med bra material. Lärarna på skolan är väldigt förstående, hjälpsamma och engagerade.

Hur är det att vara på praktik (APL)?

Det är kul! Man får en inblick i hur det kommer vara ute i arbetslivet efter gymnasiet. Jag har haft praktik i en butik och i en makeupstudio, där har jag fått göra allt det som ingår på båda ställena.

Vad vill du göra efter studenten?

Efter studenten vill jag gå fler utbildningar inom skönhetsbranschen för att få en ännu bredare kompetens, drömmen är att starta eget företag. Jag tycker att yrkesutbildningar där man blir fransstylist och nagelterapeut verkar kul!

Har du något tips till de som väljer gymnasium nu?

Gå din egen väg och välj det du vill, lyssna inte på vad andra säger att du ska göra.

Läs mer om Hantverksprogrammet, Frisör, barberare och hår- och makeupstylist

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Nacka.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.