Ville om Bygg- och anläggningsprogrammet

Praktiska gymnasiet Malmö Limhamn

Ville om Bygg och anläggning

Ville går andra året på Bygg och anläggning här på Praktiska Gymnasiet Malmö Limhamn. I trean har även Ville och hans klasskompisar ansökt om att åka på tre veckors utlandspraktik till Spanien genom Erasmus där de ska arbeta på ett byggföretag.

Varför valde du Praktiska Gymnasiet Malmö Limhamn?

Min svensklärare i nian tipsade om skolan, jag har lite svårigheter med läsning och då blev jag tipsade om att Praktiska Gymnasiet Malmö Limhamn har extra hjälp. Jag valde Bygg och anläggning därför att jag gillar att ha något att pilla med och jag får använda händerna mycket. Det passar mig. Jag fått hänga med min pappa och rivit trädäck liknande så jag hade redan fått testa på arbetet redan innan jag började här.

Är du nöjd med ditt val?

Jag är sjukt nöjd, jag gjorde ett riktigt bra val! Vi har en bra och härlig klass. Jag har alltid älskat bygg och därför passar programmet mig så bra. Dessutom har vi fått nya bygglokaler på skolan där vi fått massor av nya verktyg, maskiner och liknande. På den här skolan finns även de bästa lärarna jag någonsin haft! Jag får alltid den hjälp jag behöver och det är bara att fråga så hjälper dom en jättegärna.

Hur är det att vara på praktik?

I ettan var jag på praktik på ett företag som gjorde mycket nybygge här och där, jag åkte bland annat runt och fixade trädäck och liknande. Nu i tvåan har jag varit på praktik i butik på Hornbach. Där har jag fått lära mig mer om våtrum kring kakel och klinkers. Jag tycker det är roligare att vara på byggföretag och få arbeta mera fysiskt men det är jättebra att jag fått lära mig vad materialet heter genom praktiken på Hornbach, till exempel vad bränning innebär. I trean ska jag troligtvis ut på praktik på Skanska och då blir det storbygge. Det ser jag fram emot! I trean har även jag och mina klasskompisar ansökt om att åka på tre veckors utlandspraktik till Spanien genom Erasmus. Då arbetar man på ett byggföretag där nere. Om det inte går att åka ner i höst, på grund av Corona, kommer vi åka ner till våren i april istället.

Vad har du fått göra på din praktikplats?

Jag har lärt mig allt möjligt! Till exempel fick jag lära mig använda nya verktyg jag aldrig använt sedan innan. Man lär sig hela tiden nya saker när man är på praktik.

Vad vill du göra efter studenten?

Jag vill börja jobba direkt efter studenten och börja tjäna pengar. Jag och mina klasskompisar har pratat om att kanske starta en egen firma någon gång eftersom det är ganska lätt att få jobb inom byggbranschen. Det är en dröm för mig. Jag tror inte jag kommer välja att plugga vidare efter studenten, jag är ingen plugghäst. Målet är att börja jobba och tjäna pengar så fort som möjligt.

Vilket är ditt bästa minne från tiden på gymnasiet?

Det bästa minnet är nog när vi byggde ett attefallshus i ettan. Vi byggde husen helt själv med lite hjälp från elever i årskursen över oss. Ett annat fint minne är när vi i ettan åkte ut och grillade med klassen. I och med corona har det inte blivit av några såna tillfällen mer, tråkigt nog.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Mitt bästa tips är att välja något som du vet att du kommer orka. De flesta skolorna som inte är praktiska har mycket plugg, så om man inte är en plugghäst skulle jag rekommendera en praktisk skola. Här är det inte så mycket plugg och man får komma ut direkt i jobblivet.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet?

Jag tycker absolut man ska söka hit! Det är inte en så stor skola vilket gör att det inte blir sådär jobbigt mycket folk. Lärarna är hur trevliga som helst här, man blir verkligen vänner med dom. Dessutom kommer man ut i jobb livet enklare. Genom praktiken lär man känna arbetsmarknaden väldigt bra så man inte tar studenten och får en stor chock.

Läs mer om Bygg- och anläggningsprogrammet, Husbyggnad

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Malmö Limhamn.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.