Pernilla om Stylistprogrammet

Praktiska gymnasiet Malmö Limhamn

Pernilla om Stylistprogrammet

Pernilla går i årskurs ett på Stylistprogrammet här på Praktiska Gymnasiet Malmö Limhamn. Efter studenten drömmer hon om att starta en egen salong inom makeup, hår och naglar.

Varför valde du ditt Stylistprogrammet?

Jag har alltid varit intresserad av smink, hår och naglar. Jag har hållit på mycket med sånt redan innan jag började här och därför tyckte jag det lät som en perfekt linje för mig. Jag är verkligen jättenöjd med både skolan och programmet! Det som gör att jag trivs är den härliga gemenskapen som finns bland lärare och elever. Jag har valt att utbilda mig inom det jag gillat göra och det är jag väldigt nöjd med.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Malmö Limhamn?

Det är toppen! Vi har jättebra utrustning att öva med så vi lär oss på bästa sätt. Det är en mindre skola, men det är bra. Jag tycker det är bättre att det är litet för det gör att vi får en fin gemenskap. Vi är en klass på nio tjejer på stylistprogrammet och då lär man känner alla ganska bra. Lärarna är dessutom hur bra som helst, de hjälper en alltid och ställer upp på allt man behöver. Det finns alltid lärare att prata med.

Har du varit ute på praktik än?

Nej, vi börjar med praktik i årskurs två. Vi skulle ut på ett uppdrag till olika butiker nu i årskurs ett, men pga corona blev det inte av. Det var synd för det hade varit ett väldigt bra tillfälle att lära sig ännu mer och möta kunder.

Vad har du fått lära dig hittills?

Vi har fått lära oss om grunder inom makeup och hår, som att göra olika flätor. Vi har också lärt oss om naglar och gjort manikyrer. Vi har precis lagt tippar och lärt oss göra naglar med gelé. Sedan har vi alla grundämnen såsom matte, svenska, engelska och idrott där vi lär oss mycket om hälsa. Vi har också haft kurser i personlig försäljning, hur man säljer till andra och hur man är en bra försäljare mot sina kunder.

Vad vill du göra efter studenten?

Min önskan är att starta eget företag där jag kan ha lite naglar, hår, makeup och sånt. Vi läser om företagande i årskurs två vilket lägger en bra grund för att kunna starta eget företag om man vill.

Tror du att du kommer plugga vidare?

Nja, inte just nu tror jag. Kanske om några år. Jag har valt yrkesförberedande utbildning så vi får se i framtiden hur det blir med vidare studier.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

Det roligaste har nog varit utflykten man får åka på i början av ettan. Vi åkte till Skrylle med alla nya ettor och vi hade olika aktiviteter och lärde känna varandra så vi får den gemenskapen vi har nu. Det var riktigt kul!

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Jag tycker man ska tänka på att välja det man tycker om och inte vad sina vänner väljer. Man får nya alltid vänner på skolan och just här på Praktiska är alla väldigt öppna, vi pratar både med tvåor och treor. Inga av mina vänner valde denna skola, jag kände ingen när jag började här men jag har fått många nya vänner nu.

Skulle du rekommendera Praktiska Gymnasiet Malmö Limhamn till andra?

Ja, det skulle jag, jag tycker man ska söka hit därför att det är en bra skola, bra lärare, trevliga elever med stor gemenskap. Man hittar alltid något roligt att göra under dagarna när man går här.

Läs mer om Hantverksprogrammet, Frisör, barberare och hår- och makeupstylist

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Malmö Limhamn.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.