Joel om att plugga Husbyggnad

Varför valde du att läsa just bygg och anläggning?

Jag hade bestämt mig för att jag ville läsa ett yrkesprogram eftersom att man får komma ut i arbetslivet direkt. Det kändes också bra att man får göra mycket praktik och inte enbart teoretiska uppgifter.

Är du nöjd med ditt val?

Jag är jättenöjd, det passar mig för att jag får hålla igång. Det är väldigt roligt att få samarbeta med klasskompisar i olika projekt. Som snickare kan du egentligen göra vad som helst efter studenten, det känns skönt att ha den friheten.

Vad tycker om skolan?

Skolan är bra! Jag har många bra lärare som är engagerade i mitt arbete och som tar initiativ för att driva och motivera oss elever till att göra vårt bästa. Klassen fungerar bra, alla är snälla. Det är skönt att få fokusera på lektionerna och göra något man tycker är roligt.

Hur är det att vara på praktik (APL)?

Jag började göra APL nu på vårterminen i ettan. Jag gör min praktik på en byggfirma, ett ganska stort bolag. Jag får bland annat foga, isolera, sätta upp gipsväggar och allt sånt. Det är väldigt varierat vad jag får för uppgifter, min handledare är bra på att involvera mig och han litar på att jag klarar av uppgifterna.

Jag gör praktik två dagar i veckan nu i ettan, blir mer i tvåan och trean. Jag tror att jag kommer byta APL-plats i tvåan för att få lära mig ännu mer.

Vad vill du göra efter studenten?

Jag vill börja jobba som snickare direkt efter studenten. Jag hade gärna flyttat utomlands och jobbat några år, det hade varit roligt att testa på det. Och jobb som snickare finns det överallt! Jag kommer även att ansöka om att få göra utlandspraktik nu i tvåan.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

När vi byggde utedass, det största projektet vi haft hittills. Det var många moment och vi fick samarbete med alla klasskompisar. Jag använda speciella verktyg som jag inte hade gjort innan och nya olika tekniker för att göra saker stadiga. När vi var klara sålde vi utedassen på Facebook, vi tar även emot beställningar på andra saker ex cykelförråd. Bra övning inför arbetslivet!

Vad vill du ge för tips till dem som ska börja gymnasiet i höst?

Se till att välja något som ger dig en säker och bra framtid. Jag är jättenöjd med mitt val, det är ekonomiskt smart att läsa ett yrkesprogram! Välj något som är intressant och som motiverar dig.

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Luleå?

Du får göra mycket praktik här, vi har 6 veckors praktik redan i ettan. 3 dagar i veckan i tvåan och 4 dagar i veckan i trean. Många som tar studenten härifrån har jobb redan innan studenten. Jag läser som lärling och får redan under gymnasiet många lärlingstimmar tillgodo, plus 1000 kr extra i månaden av CSN. Jag behöver göra fler lärlingstimmar när jag är klar, men jag kommer att ha ett stort försprång.

Läs mer om Bygg- och anläggningsprogrammet, Husbyggnad

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Luleå.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.