Adam och Timmy om Sjöfart

Praktiska gymnasiet Kalmar

Adam och Timmy läser båda Sjöfartprogrammet här hos oss på Praktiska Gymnasiet Kalmar. De är överens om att de valde programmet för att de vill ha ett spännande och mångsidigt jobb. Vill du också ha hela världen som din arbetsplats?

Varför valde ni just sjöfart?

Adam: Det är ett häftigt och mångsidigt yrke. Man kan åka vart som helst i världen. Valde även programmet för att vi får göra mycket praktik. Vi får vara ute och lära oss och inte bara sitta i en skolbänk.

Timmy: För att det är ett spännande jobb! När man arbetar till sjöss får man bra betalt och bra ledighet. Programmet passar mig bra då vi får testa på saker praktiskt istället för att bara läsa och titta i en bok. Man lär sig bättre på det sättet!

Berätta om programmet! Vad får ni göra?

Timmy: Vi har ett eget skolfartyg där vi får lära oss praktiska moment. Exempelvis hur man gör knopar, handstyr, drift och underhåll och målar. Vi har haft basic safety på Gotland och lärt oss akutsjukvård och att rökdyka.

Adam: Ja precis, allt underhåll men även säkerhet. Vi har lärt oss man överbord-övningar. Vi har även fått kunskap i gott sjömanskap, som att man ska bemöta varandra med respekt.

Hur är det att gå på Praktiska Gymnasiet?

Adam: Jag har bra och förstående lärare. Dom hjälper oss men är också roliga, man kan skoja med dem. Jag känner mig säker och trygg på skolan.

Timmy: Lärarna lägger upp lektionerna så att vi lär oss. Vi är mindre grupper vilket gör att man får den hjälp man behöver. Klassen är bra, alla är samarbetsvilliga och hjälpsamma.

Har ni något drömjobb?

Timmy: Ja! Att bli kapten eller styrman i något varmt land.

Vad är det roligaste ni gjort hittills?

Adam: Basic safety, det har varit roligast!

Timmy: Ja, jag håller med.

Varför tycker ni att man ska söka till Praktiska Gymnasiet?

Adam: Om man gillar praktiska moment är det en bra skola. Och just sjöfart för att yrket ger dig bra pengar.

Timmy: Gillar man mångsidigt arbete bör man söka sjöfart. Du får jobba med hela kroppen istället för att bara sitta i skolbänken. Det är roligt att göra praktik!

Läs mer om Sjöfartsprogrammet, Däck - Särskild variant

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Kalmar.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.