Simon och bageri och konditori

Praktiska gymnasiet Jönköping

Simon och bageri och konditori

Simon går tredje och sista året på Bageri och konditoriutbildningen på Praktiska Gymnasiet Jönköping. Genom utbildningen får han utlopp för sin kreativa sida och möjlighet att skapa fantastiska bakverk.

Varför valde du Restaurang och livsmedelsprogrammet?

Jag har alltid vetat att jag hör hemma i köket, men dom sista åren har bakning varit den delen jag brunnit för och därför valde jag Bageri och konditori. Programmet passar mig väldigt bra för att jag får ut min kreativa sida och får skapa saker. Jag valde skolan eftersom att det är en liten skola där varje elev får ett eget schema utefter elevens behov.

Hur är det att plugga på Praktiska Gymnasiet Jönköping?

Jag tycker skolan är en väldigt bra skola för dom anpassar sitt lärande efter elevernas behov. Min klass är jättehärlig och lärarna är helt fantastiska. Dom vill verkligen att vi elever ska lära oss och dom gör det på bästa sätt.

Hur är det att vara på praktik?

Det är fantastisk att vara på praktik, jag har lärt mig 70% av allt jag kan genom att vara ute på riktiga arbetsplatser. Jag får lära mig allt möjligt inom konditori vilket är jätteroligt!

Vad vill du göra efter studenten?

Efter studenten drömmer jag om att plugga vidare utomlands, men jag kanske väljer en högskola här i Sverige som passar mig.

Vad är det roligaste du gjort under utbildningen?

Det roligaste var nog gymnasiearbetet vi gjorde nu i trean. Mitt bästa minne från gymnasietiden är nog att jag har träffat vänner för livet genom den här utbildningen.

Vad vill du ge för tips till de som ska börja gymnasiet i höst?

Välj något du vill göra i 3 år. Det är viktigt. Om man vill uppleva en fantastisk gymnasietid tycker jag man ska välja Praktiska Gymnasiet Jönköping.

Läs mer om Restaurang- och livsmedelsprogrammet, Bageri & konditori

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Jönköping.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.