"Drömmen är att öppna eget företag!"

Praktiska gymnasiet Helsingborg

Arbenita går tredje året på hantverksprogrammet med inriktning på hår- och makeupstylist. Arbenitas bästa minne från utbildningen var när hon fick styla modeller och samarbeta med en fotograf inför en bröllopsplåtning.

Varför valde du Praktiska Gymnasiet Helsingborg?

När jag gjorde mitt gymnasieval hade jag aldrig hört talas om skolan innan, men jag ville prova något nytt och det kändes rätt. Därför valde jag Praktiska Helsingborg.

Varför passar Hår- och makeupstylist dig?

Jag har alltid älskat att arbeta med hår och smink, det intresserar mig och jag brinner för yrket. Jag är nöjd med mitt val och jag ser fram emot att börja jobba på riktigt efter studenten.

Hur är det att plugga på Praktiska Helsingborg?

Jag tycker det är en bra skola, eftersom det är en mindre skola känner man många och man umgås med alla. Jag trivs bra i min klass också, vi är många tjejer och vi hänger mycket med varandra. Vi har fräscha och fina lokaler efter renoveringen också, skolan har blivit väldigt mysig vilket är kul! Lärarna är också bra och vill alltid elevernas bästa, de anpassar sig efter våra behov och utveckling.

Hur är det att vara på praktik (APL)?

Det är jätteskönt att vara på praktiken! Man känner att man själv gör skillnad och kan påverka inom det man håller på med. På praktiken har jag fått lära mig massor, bland annat göra frisyrer och sminkningar för olika årtal.

Vad vill du göra efter studenten? Vilket är ditt drömjobb?

Jag vill jobba som hår- och makeupstylist och drömmen är att öppna eget företag. Jag funderar även på att studera vidare till lärare, men det kommer jag göra senare i sånt fall.

Vilket är ditt bästa minne från gymnasiet?

Bland det roligaste var första bröllopsplåtningen då man samarbetade med fotograf och modeller och fick styla dom. Det va riktigt kul!

Varför tycker du att man ska söka till Praktiska Gymnasiet Helsingborg?

Jag tycker man ska söka hit därför att lärarna och rektorn är så himla bra med oss elever. De är snälla mot sina elever och är avslappnade i relationen med dem. Om jag får ge ett tips till de som ska söka i höst så vill jag säga att man inte ska stressa och bli orolig, fråga istället några extra gånger om du är osäker. Då känns det mycket bättre.

Läs mer om Hantverksprogrammet, Frisör, barberare och hår- och makeupstylist

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Praktiska gymnasiet Helsingborg.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.