i Helsingborg
Få mer information om skolan 👍

Om skolan

Olympiaskolan

Olympiaskolan -  en blandning av tradition och modernitet

Olympiaskolan är det självklara förstavalet för dig som vill läsa vidare med goda resultat efter studentexamen. Hos oss får du upptäcka världen, prova sådant du aldrig gjort förut och bli utmanad – på riktigt.

Kunskaper för en föränderlig värld

På Olympiaskolan fyller vi din unika ryggsäck med kunskaper som tar dig framåt och utåt i världen. Våra lärare är uppdaterade med det senaste, så att du får ett lärande på riktigt. De har det extra engagemanget och utvecklar dina talanger, så att du kan stå på egna ben både nu och i framtiden.

Samarbete med universitet, företag, myndigheter och organisationer

Hos oss har du också unika möjligheter att kombinera teori med fältstudier utöver det vanliga och få en utbildning som är förankrad i yrkeslivet. Vi har ett väl utvecklat samarbete med universitet, företag, myndigheter och organisationer. Bli EU-juniorambassadör, starta eget företag, tävla i språkolympiaden eller agera moderator i olika sammanhang.Med vår långa erfarenhet av lärande och våra framgångsrika elevers framfart i vidare studier, vet vi att du kommer att lyckas i vidare studier och i yrkeslivet.
Några av de företag, universitet och organisationer som vi samarbetar med är

• Försvarsmakten
  • Polisen
  • Lunds universitet
  • Campus Helsingborg
  • HIF
  • Europa Direkt Skåne Nordväst

Starta företag – lär för framtiden

Har du en affärsidé du tror på? Då kan du starta ett UF-företag hos oss. Du utvecklar din samarbets- och organisationsförmåga, vidgar ditt kontaktnät och kanske är det här du börjar din yrkeskarriär. Du lär dig också att driva företag på ett hållbart sätt.

Språk i fokus

I en globaliserad värld blir språkkunskaper allt viktigare. Olympiaskolan är den enda gymnasieskolan i nordvästra Skåne som erbjuder humanistiska programmet. Hos oss har också samhällsvetare möjlighet att välja mellan tre moderna språk.

Olympiaskolan är återkommande värd för språk- och kulturtävlingen Språkolympiaden, International Language Competition. Det är en språk- och kulturtävling i moderna språk och svenska som anordnas både för grundskolor och gymnasieskolor. Syftet med tävlingen är att uppmuntra elever till att läsa moderna språk på högre nivå genom att belöna att elever satsar på och blir duktiga på språk. Tävlingen sker utanför det vanliga skolarbetet och ingår inte i betyget.

Är du intresserad och vill veta mer om Olympiaskolan, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Olympiaskolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Olympiaskolan.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Andel lärare med leg. och behörighet 2022/23

Andel med examen inom 3 år
Antagningspoäng medel
Lägsta antagningspoäng
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan

Södra Stenbocksgatan 75
252 47 HELSINGBORG

Recensioner

Snittbetyg: 3,5

Baseras på 2 recensioner
Skriv en recension
m
23 maj 2023
Typ helt okej

Har inga stora problem. De flesta lärare är bra, materialet är inte jätte svårt och eleverna är rätt störiga ibland men annars är det okej.

Anonnym
08 feb 2017
Personligt

Bra ifall du är bra på att vara effektiv. Du måste tycka om stora skolor och ska du ha naturvetenskapliga programmet va redo för flera trappor.

Sponsrad