i Skövde
Få mer information om skolan 👍

Om skolan

Skolan

Välj att gå gymnasiet på Olinsgymnasiet Sparresäter

Omgivet av skog och sjö ligger Olinsgymnasiet Sparresäter belägen på Sparresäters vackra egendom – går det att tänka sig en bättre plats för dig som vill lära dig allt om natur, skog och trädgård.

Olinsgymnasiet Sparresäter erbjuder naturbruksutbildningar för dig som är intresserad av natur, skog och trädgård – med fokus på hållbarhet. Det är gångavstånd mellan klassrum och naturen med skog, sjö och trädgård precis utanför dörren. I dagens samhälle blir frågor om hållbarhet allt viktigare och det finns ett tydligt växande intresse för Naturbruksprogram. Fler och fler ser möjligheterna, men också betydelsen av att ta hand om miljön.

På skolan får du de bästa förutsättningarna för att forma och fullborda din gymnasieutbildning, samtidigt som du får vistas och verka ute i naturen. Tillsammans med kommuner, företag, markägare och andra relevanta verksamheter formas respektive inriktning till en unik och spännande utbildning.

Sparresäters egendom har en lång historia som skola inom naturbruk. Redan på 50-talet höll Skogsvårdsstyrelsen utbildningar för jord- och skogsbrukare samt skogsarbete. 60 år senare köptes Sparresäter av Karl-Johan Blank som nu öppnar upp dörrarna för en ny naturbruksskola i samarbete med Olinsgymnasiet, med tre olika inriktningar; Naturturism, Skogsbruk och Trädgård.

Studentboende

Intill skolan i den vackra naturen, ligger vårt studentboende som är till för dig som är elev hos oss – perfekt för dig som vill lära känna kompisar på din nya skola.

Är du intresserad och vill veta mer om Olinsgymnasiet Sparresäter, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Olinsgymnasiet Sparresäter

Yrkesprogram
Naturbruksprogrammet Ort Recensioner
Naturbruksprogrammet, Naturturism Skövde
Naturbruksprogrammet, Skogsbruk Skövde
Naturbruksprogrammet, Trädgård Skövde
  • = Riksintag

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Olinsgymnasiet Sparresäter.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Andel lärare med leg. och behörighet 2023/24

Antal elever per lärare 2023/24

55,6%
Olinsgymnasiet Sparresäter 5,0

Antal elever på skolan år 2023/24: cirka 10

Utbildningsstatistik

Genomsnittlig betygspoäng Behöriga till högskola Andel med examen inom 3 år

Naturbruksprogrammet

Sverige År
Totalt antal studerande cirka 10 2023/24
Genomsnittlig betygspoäng 14,2
Andel behöriga till högskola 43,3
Andel med examen inom 3 år 77,2
Antagningspoäng medel 212,7 2023
Lägsta antagningspoäng 90,0 2023
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan