Vanessa läste Teknikprogrammet på NTI Gymnasiet Skövde

NTI Gymnasiet Skövde

Vad var det viktigaste för dig när du skulle välja skola?

Det viktigaste för mig var att få det stöd jag behöver och att känna att jag skulle trivas. Det gör nämligen allt så mycket lättare.

Varför valde du Teknikprogrammet?

Jag valde programmet för att jag vill bli grafiker. Jag är egentligen mer av en estetisk person, men jag ville gå en bred utbildning och få in de tekniska delarna eftersom de känns viktiga att ha med sig in i framtiden. I och med att vi har individuellt val finns det ett visst utrymme att forma sin egen utbildningen. Jag har till exempel valt att läsa kursen Näthandel och genom det fått starta ett UF-företag. Tillsammans med några kompisar driver jag företaget Unlabeled. Vår företagsidé går ut på att sälja armband som bland annat uppmärksammar könsidentitet och olika sexuella läggningar.

Vad är det bästa med utbildningen?

Det bästa med utbildningen är att vi verkligen får lära oss saker från grunden. Jag var inte särskilt tekniskt när jag började här, men det behöver man heller inte vara. Lärarna anpassar sig efter vad du kan och lägger upp kurserna så att alla kan hänga med.

Finns det något du tycker är mindre bra?

Det som är mindre bra är kanske att det är mycket matte och att det är ett högt tempo eftersom vi ska hinna med mycket. Vi läser dock inte matte under alla tre år. Det är som mest intensivt i ettan och därefter trappas det ned. En sak som är väldigt bra är att vi har Mattestöd en timme i veckan. Då har vi möjlighet att få extra hjälp med saker som är svåra. Sedan går det förstås alltid att fråga lärare om hjälp också.

Vad vill du göra efter studenten?

Efter studenten funderar jag på att gå Te4, så att jag blir gymnasieingenjör. Det innebär ett år av programmering i arbetsmiljö. Sedan har man även praktik. Annars vill jag plugga spelutveckling här i Skövde.

Har du några tips inför gymnasievalet?

Först och främst – försök att inte stressa över valet. Om du känner att du har valt fel kan du byta. Det löser sig alltid. Sedan är det viktigt att komma ihåg att det är ditt val. Det är du som ska plugga. Stå på dig och lyssna inte för mycket på andra! Det är bättre att våga prova och se om det funkar än att välja något som inte känns helt rätt för dig.

Läs mer om NTI Gymnasiet Skövde

Ta kontakt med skolan

Vill du få påminnelser inför öppet hus och annan relevant information om NTI Gymnasiet Skövde? Fyll i din uppgifter nedan.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.