NTI Gymnasiet var rätt val för Thor

NTI Gymnasiet

Uppmuntrades av lärarna

Thor berättar att han tidigt visste att han ville plugga något som hade med datorer att göra, men att han var osäker på exakt vad. Efter att ha mötts av en engagerad elev på NTI Gymnasiets Öppet hus blev valet lätt.

– Vi pratade om teknik och andra saker jag kände mig hemma i. NTI hade lockat redan innan, men efter öppet hus kändes det helt rätt!

Något som Thor minns särskilt tydligt från gymnasietiden är att hans brinnande intresse för teknik alltid uppmuntrades av lärarna. Han berättar att det aldrig var några problem att låna utrustning eller att diskutera intressant teknik.

Thors bästa tips inför valet

Inför gymnasievalet rekommenderar Thor att man verkligen ska känna efter och fundera på om man faktiskt är intresserad av programmet. Är du intresserad av det du läser får du mycket på köpet, menar Thor.

– Så fort du känner dig engagerad i det pluggar kommer tillgången till lärarna och utrustningen att vara guld värd.

Thor har även en hälsning till alla elever som redan går på NTI Gymnasiet:

– Ta vara på möjligheterna! Prova att programmera för Hololens, testa att starta en elevförening eller häng kvar och mingla efter lektionerna. Det är unika möjligheter som ges och mitt bästa tips är att ta dom!

Jobbar idag som utvecklare

Sedan Thor tog studenten år 2018 har han jobbat som utvecklare på företaget Vobling. Vobling är en ledande VR/AR consultancy, som utvecklar VR- och AR-upplevelser för stora företag. Thor förklarar att Virtual Reality är en viktigt när företag utbildar personal inom farliga yrken, eftersom det innebär att de kan träna oftare än vad som hade varit möjligt i verkligheten. Att slippa sätta upp ett riktigt utbildningsscenario sparar både tid och pengar för företaget, berättar Thor.

– Min roll på företaget är VR/AR-utvecklare. Jag har lärt mig enormt mycket om projektledning, deadlines och inte minst programutveckling och design! Det är otroligt roligt att kunna jobba med något där man hela tiden lär sig mer om det man är intresserad av. Dessutom får jag förtroende och bekräftelse på att det jag gör spelar roll, dels för företaget, men också för branschen och till och med världen!

Vidare berättar Thor att han trivs väldigt bra på sitt jobb och att han gärna vill spendera sin närmaste framtid på företaget. Framförallt hoppas han att få utvecklas mer inom de områden han ansvarar för.

– Vad kan vara bättre än att varje dag utvecklas på jobbet, ha världens bästa kollegor och tillgång till den senaste tekniken?

Ta kontakt med skolan