"Jag har utvecklats massor inom fotografi"

Wilda, 17 år

Wilda, 17 år pluggar Foto & Film på LBS Örebro. Wilda valde LBS för att det verkade vara en öppen och kreativa skola som skulle ge henne stora möjligheter att lyckas.

Wilda gjorde stora efterforskningar innan sitt gymnasieval. Hon läste även kvalitetsrapporter från andra LBS skolor runt om i Sverige.

– Så det kändes bra att veta att lärarna skulle kämpa för varje individuell elev med tanke på att skolan är så liten så får alla den hjälp de behöver, berättar hon.

Fotografering och att vara kreativ är något som Wilda har gjort sedan länge. Det var inte någon tvekan att hon skulle plugga något kreativt på gymnasiet med fotoinriktning.

– Jag har utvecklats massor inom fotografi och hur samhället funkar tack vare de kurser jag haft och att det är väldigt lätt att bolla idéer med lärarna för att få en ide till att bli verklighet.

Frihet att skapa

Foto & Film ger henne frihet att få jobba med saker hon brinner.

– Det bästa med utbildningen är att med hjälp av våra profilämnen så kan jag jobba mer med det jag tycker om. Jag har fria tyglar att skapa egna projekt eller modifiera de redan färdiga mallarna för olika projekt så att dem passar mig och mina idéer lite bättre, berättar hon.

Varför ska man söka till LBS Örebro?

– Om man gillar en mindre skola där det är bra kommunikation mellan elever och lärare och ha roligt och få uttrycka sig kreativt under sin gymnasietid så skulle jag absolut säga att LBS är perfekt för dig, berättar hon.

Wilda berättar att det finns en stor gemenskap mellan klasserna och årskurserna på LBS Örebro.

– Majoriteten av alla på skolan har lite samma intressen som typ att rita eller kolla på serier på sin fritid. Så att komma in i en korridor och alla sitter och diskuterar samma sak eller alla sitter och ritar eller redigerar bilder är rätt fantastiskt faktiskt.

Tävlar i LBS MAMA

Wilda har varit med på LBS MAMA, som är LBS stora oscarsgala där elever inom foto, film och musik samlas från alla LBS skolor i hela Sverige.

– Jag har varit med på MAMA 1 gång och är även med och tävlar i år. Det va en rolig upplevelse där man fick se väldigt mycket arbeten från andra skolor och elever. Det ger en väldigt mycket inspiration och man ser hur långt man kan komma i sina egna arbeten bara på gymnasiet, berättar hon.

Vad vill du göra efter studenten?

– Efter studenten skulle min dröm som många andras vara att resa runt i världen och kunna försörja mig på mina bilder. Det är svårt men det är klart det går. Annars skulle jag bli glad bara jag får ett stabilt jobb så jag kan spara pengar för att åka utomlands och fota och leva livet i ett äventyr.

Vad ska man tänka på när man väljer gymnasium?

– Mitt största tips är att inte tänka så mycket och så långt fram tänk bara på vad man tycker är roligt eller intressant just nu. För om det blir fel så kan man alltid byta linje eller skola om det inte känns rätt.

Läs mer om LBS Kreativa Gymnasiet Örebro

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av LBS Kreativa Gymnasiet Örebro.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.